V tomto souboru se nacházejí poznámky pod čarou k textu profesora Milana Balabána Bůh a bohové v Bibli. Texty religionistů mají obvykle velké množství odkazů. Tak je to i v tomto případě. Na tomto mimořádně zajímavém textu je vidět obtížně se naši předkové k hlubině vnitřního poznání.
Poznámka číslo 1: Na tomto místě geniální hříčka: první dvě slova obsahují dvakrát b-r-’. Jedině stvoření inauguruje počátek.
Poznámka číslo 2: Kraličtí: „Bůh stojí v shromáždění Božím.“ To je zmírnění. Ještě více zmírňuje B 21: „Ve shromáždění mocných stanul Bůh.“
Poznámka číslo 3: Blíže o Elovských božstvech pojednává E.Jacob, in: Biblisch-historisches Handwörterbuch. A-G, Göttingen 1962, heslo EL, str.386-389.
Poznámka číslo 4: „Spravedlnost a soud jsou stanoveným místem tvého trůnu, milující laskavost a opravdovost vcházejí před tvůj obličej.“ Překlad velmi nevhodně rozpovídává žalmistovo slovo.
Poznámka číslo 5: Tak v podstatě kolektivní autor, in: Starý zákon Překlad s výkladem, Praha 1982, str. 124-126.
Poznámka číslo 6: O Elovi podrobněji zmíněný Jakob, viz poznámku 6.
Poznámka číslo 7: Jan Heller, in Výkladový slovník biblických jmen, Praha 2003, ad vocem.
Poznámka číslo 8: Toto jméno znamená patrně „Zachycující patu“ (tak Heller, op. cit., str. 233 – ad vocem. V biblické Souvislosti se naráží na Jákobův děložní zápas s Ezauem (Gn 25,16).
Poznámka číslo 9: Název kazatelského eseje Bůh adventu – hrozný a mateřský, in: Kveteli-li vinný kmen, Praha 2002, Str. 283-287.
Poznámka číslo 10: Viz Jan Heller, op.cit., str.36, ad vocem.
Poznámka číslo 11: Zřejmě jde o narážku na horu Sinaj, kde Hospodin vydal Izraelcům Zákon-Tóru (Desatero – Ex 20)
Poznámka číslo 12: V této větě, kde je dvojí ’ehjé spojeno relační částicí ’ašer. Třikrát.
Poznámka číslo 13: Jasnou strohost jóbovského textu velmi mírní Svědkové Jehovovi, in: Svaté Písmo Překlad Nového světa – z revidovaného anglického vydání z roku 1997: „Potom nastal den, kdy synové (pravého) Boha …“
Poznámka číslo 14: Satan znamená odpůrce, protivník, většinou nejde o (nadzemskou) osobu.
Poznámka číslo 15: Midjan (Kral.: země Madiánská) byl nomádský svaz spolu jinými svazy, odvozovaný od Abrahama a Ketury (Gn 25,2), ve Starém zákoně jsou zmiňováni midjánští velbloudi (Sd 6,5 Iz 60,6) Midjánci byli neznámější velbloudoví nomádi. Někdy vystupovali válečně, známé je vyprávění o soudci Gideonovi (kral.: Gedeonovi), který Midjánce bezprecendetně porazil (Sd 6–8). Přesto tu bylo kdysi společné uctívání Hospodina. Midjánci byli velbloudoví nomádi, proto je svízelné ohraničit oblast jejich pobývání a působení.
Poznámka číslo 16: „Ten, kdož v skrýši Nejvyššího přebývá, v stínu Všemohoucího odpočívati bude.“ Podobně B 21. Odchylně Svědkové Jehovovi: „Kdokoli bydlí na tajném místě Nejvyššího, opatří si nocleh přímo ve stínu Všemohoucího.“