Vhled


Text nazvaný "Poznámky k eidetické biologii" tvoří jakýsi obsáhlý souhrn k eseji profesora Zdeňka Neubauera "Biomoc". Na rozdíl od této eseje neobsahuje žádné odkazy, protože je zde problematika eidetické biologie pojednána poněkud civilnějším a srozumitelnějším jazykem. "Poznámky k eidetické biologii" tedy z tohoto hlediska nepředstavují pouhý souhrn.



Poznámky k eidetické biologii
(místo souhrnu)


Zdeněk Neubauer



Eidetická a molekulární biologie

Eidos a idea

Objektivní realita a novověká ontologie

Objektivní a eidetické poznání

Neomechanicismus

Darwinismus a neodarwinismus








EIDETICKÁ A MOLEKULÁRNÍ BIOLOGIE :

Eidetická biologie je protějškem biologie molekulární. Ukážeme si, že je jak její ontologicky neslučitelnou alternativou (vycházející z odlišného pojetí bytí), tak jejím důsledkem.

Pro molekulární biologii jsou podstatou života organické makro-molekuly : jejich struktura (chemická skladba-složení) a prostorové uspořádání (konformace) určují jejich fyzikálně-chemické vlastností odpovědné za funkci, spočívající v transformacích působených vzájemnými interakcemi (vzájemným působením). To je princip tzv. molekulárních mechanismů.

Molekula (molecula je zdrobnělina od moles - náklad) je nejmenší jednotkou (atomem) rozprostraněnosti, základní složkou tělesného zaujímání prostoru, elementárním prostorovým útvarem (res extensa, tj. rozpostraněností). Molekuly jsou podstatou tělesných tvarů tak, že je skládají čili sestavují: živé bytosti jsou pro molekulární biologii molekulárními soustavami ústrojenci (organismy), jsou molekuárním soustrojím.

Příčinný vztah mezi molekulární podstatou a jevy (tělesnými projevy) je chápán stejně jako interakce mezi molekulami: jako mechanické působení (push-and-pull, podle K. Poppera) skrze bezprostřední (de proche en proche, podle Ruyera) prostorový styk (kontingenci; con-tango = s-týkám se) a časovou následnost: je to kauzalita automatických (samovolných) souvislostí a závislosti. Fysiologie (řád povstávání) je v molekulární biologii syntaktická (syntax: pořádání jako skládání a řazení).

Pro eidetickou biologii jsou podstatou života podoby (EIDÉ): tělesné tvary, biologické pochody a organické děje jsou tělesnými projevy podob.

Podoby jsou důvodem tělesných forem a životních pochodů, tj. např. určitého skládání či řetězení materiálních součástí, které popisuje molekulární biologie, přesněji důvodem příslušného způsobu (typu, druhu) sestavování, toho, co způsobuje, že jsou si některé soustavy podobné, tj. typické (TYPOS = ražení, ráz) neboli specifické (species  vzezření, druh).

Podoby (EIDÉ, jednotné číslo EIDOS) jsou principem vzájemné podobnosti. Eidos je příčinou jakožto smysl tělesného tvaru jakožto tvářnosti, vzhledu "podoby", a smysl životního děje jako toho, o co v něm jde: eidos je příčinou životních pochodů a projevů jakožto chování.

Kauzalita (příčinnost, příčinná souvislost nebo spojení) eidetické biologie je hermeneutická: každý projev je určitým, svébytným výkladem (interpretací, znázorněním, projevem) podoby.

Tomu odpovídající fyziologie je sémantická (sémantika = význam  slov, znaků, podob ap.; SÉMA = znamení, poukaz k významným neboli význačným, tj. relevantním, "širším" souvislostem na rozdíl od bezprostřeních závislostí): podoba je poukazem k podobnosti, tj. tvarové blízkosti. Zkrátka: jestliže molekulární biologie odvozuje živá slova z hlásek (písmen), eidetická biologie tak činí z jejich významu (obsahu).

Odtud rozdíl mezi tvarem a podobou. Tvar příslušnou podobu určitým způsobem vyjadřuje, realizuje, konkrétně ztělesňuje; naproti tomu podoba je tím, co by mohlo být vyjádřeno, vytvořeno také jinak, nespočtem jiných možných způsobů, vzájemně sobě více či méně podobných (blízkých).

Znalec by v nich však rozpoznal, tj. určil, identifikoval (doslova: "ztotožnil") tutéž formu, čili podobu, např. skupinu, druh, rod, plemeno ap., ale i jedince, s nímž je obeznámen. Činí tak podle "celkového vzhledu" neboli "habitu" bytostí, k němuž náleží i typ projevů ("typické projevy") pohybových, hlasových, způsobů chování.

Sémantika latinského habitus je příznačná: vzezření, podoba, zvyk (srvnej anglitské habits zvyky, zvyklosti, způsoby; francozské habitude), způsob pobývání (habiter, inahabit), "výskyt", tj. obývaná oblast (habitat), ale i šat (fr. habit oblek, srv. české "hábit").

Tato znalost (tj. známost) je nevyslovitelná, nesdělitelná; lze na ni ukázat na základě příznaků přítomnosti určitých znaků (rysů), jak činí určovací klíče (takové "určení" je však, jak známo, bez znalectví nespolehlivé). Schopnost spatřit v daném tvaru (tvoru) podobu, jejímž je příslušný jedinec (konkrétní "exemplář") příkladem (exemplum), lze získat jen na základě zkušenosti; obeznámenost, znalectví si tedy lze osvojit (opět jedině) zvykem.

Pod projevy či chování lze zahrnout i tělesný, individuální vývoj či vývin povstání živého tvaru: podoba, habitus je dána typem či způsobem [sebe]utváření. A protože "živý tvar" je typicky v neustálém pohybu sebepřetváření, jímž svou podobu "tvářnost" vyhmatává, nečiní jazyk rozdíl mezi "tvarem" (shape) a podobou (form) viz dále.




EIDOS A IDEA :

Řecky EIDOS, souznačné s IDEA, znamenalo tolik, co "postava", "vzhled", "tvářnost" zkrátka to, jak něco vypadá. Překládá se do latiny jako aspectus či species, což obé znamená "vzhled", "vzezření" (od specto a spicio hledím, zřím, dívám se) tj. to, co se dává "na pohled". EIDOS také označoval druh, tedy typ jsoucna, včetně druhu biologického.

EIDOS, IDEA překládám slovem "podoba", neboť je tím, co zakládá vztah podobnosti a bytostné totožnosti. Eidos je jak to, na základě čeho se něco něčemu více či méně podobá, tak to, vzhledem k čemu jsou si jsoucna (věci, tvary, děje, situace) podobné, a v čem. Eidos činí danou bytost tím, čím je: ssavcem, střevlíkem, konvalinkou, hřibem, kovem, ametystem atp.

Tím není a nemá být řečeno, že věc či bytost mezi podobná jsoucna náleží, či dokonce, že ji tam a tam řadíme ! Podoba nevypovídá o náležení, patření, řazení, nýbrž právě jen o bytí ! Podoba není řádu obecného, nýbrž z řádu jedinečného, bytostného vypovídá o individuální přirozenosti: Eidos (podoba) nečiní jen toto stvoření kočkou, tj. libovolnou kočkou, taky-kočkou, ale touto kočkou, pro znalého pak naší "neporovnatelnou", tj. výsostně osobité a nezaměnitelné bytí-kočkou, která "nemá rovné", nad níž "na světě není", jak příznačně říkáme. Podoba zakládá bytí, jako nezaměnitelný způsob vypadání, chování, jednání atp. Díky ní rozpoznám naší kočičku v nejrůznějších gestech a postojích a za nejrozmanitějších situací, včetně zcela nových a neobvyklých.

Nikoliv stav, postoj, situace, ale podoba zakládá totožnost (identitu), jak druhovou tak individuální. Říkáme, že "tatáž kytka (tj. rostlina téhož druhu) mi roste na zahrádce", nebo že "stejný druh se vysktuje v našich zemích".

Proto označil Platon slovem IDEA to, co skutečně je, vlastní bytí. Bytí vlastní tomuto tvoru, bytostnou (esenciální) povahu jeho bytosti.

Vskutku: nevidíme tvary, nýbrž vnímáme podoby, tj. nakolik je chápeme (známe), nakolik jim rozumíme: každý vjem je interpretační výkon. Proto "tvary" přirozeně označujeme jako "podoby"; vyžaduje určité násilí obé pro naše potřeby v textu rozlišovat. Slovem "podoba" označujeme však i způsob (např. způsob chování) a vztah podobnosti, k čemuž se zdánlivě praktický souznačný "tvar" nehodí. (Kompromis nabízí cizí výraz "forma": "různé životní formy", "formy společenského chování" atp.)

Podoba ve smyslu podobnost je mírou vzájemné participace (podílení se) jsoucen na tom, co (idealistická) tradice označuje jako ideie (IDEAI)

Idea je principem, díky němuž spatříme podobnost v různém (poznáváme, že k sobě patří, tj. že sdílí způsob bytí). Řekneme-li: "to je mu podobné" nebo "a tak podobně", míníme eidos tak, jak je obsahem naší znalosti, důvodem obeznámenosti, základem známosti.

Ideje umožňují poznávat a rozpoznávat, pamatovat si a rozpomínat se, "něco si představit" (srv.: "dovedu si to živě představit !" tj. vyvolat příslušnou podobu v mysli) a rovněž někoho představovat tj. napodobovat, vylíčit, předvést znázornit. Proto jsou "idea" a "představa" (ponětí, "šajn", nápad, záměr) v jazycích značně souznačné (srovnej anglické: I have no idea, it's a goog idea).

Eidos je proto i obsahem názoru (Anschaung, intuition), je tím, k čemu hledíme, kdykoliv něco překládáme, když uvádíme příklady či příměry "pro názornost", "na ilustraci". Zvolání "Aha !", provázející naše pochopení, o co v nich jde, se vztahuje k eidos ohlašuje eidetickou zkušenost: spatření toho, co různé konkretní formy návody k názoru osvětlovaly (ilustrovaly); krajní podoby jsou označovány jako "osvícení".

Eidos není vzorem ideálním tvarem; není vůbec podobný všemu tomu, čeho podobnost bytostnou či druhovou totožnost, eidetickou blízkost zakládá, tak jako předpis není podobný tomu, co předpisuje (například počítačový program pro kreslení kružnice se ani vzdáleně nepodobá kružnici). Eidos lze nejspíše přirovnat k "formátu", v němž se konkretní události a zážitky, zjištění a sdělení ukládají ve zkušenost jako vědění.

Eidetická biologie pokládá živé formy a biologické druhy za podoby vědění, ztělesňující tisícileté evoluční zkušenosti. (Něco z tohoto postoje se zračí v tzv. kogntivní biologii, která hledí na evoluci jako na poznávací proces; podobně tak G. Bateson ve své biologické epistemologii.) Řadí se tak do hlavního proudu duchovní tradice, podle níž se vědění týká ne pouhých jevů, nýbrž samotného bytí skutečnosti, a tudíž obé vědění i bytí jsou téže povahy. (Vyjadřuje to název Batesonova posledního, nejznámějšího díla: Mind and Nature the Necessary Unity).




OBJEKTIVNÍ REALITA A NOVOVĚKÁ ONTOLOGIE
MORE GEOMETRICO :

RES EXTENSA :

Molekulární biologie se naproti tomu hlásí k sice mladší, dnes však převládající novověké tradici, podle níž má (přírodní) skutečnost povahu descartovské res extensa tedy geometrické rozprostraněnosti. Souhlas s novověkým pojetím skutečnosti zajistil molekulární biologii její věhlas. (Ukážeme si, že tento souhlas je pochybný. Jeho problematičnost přirozeně vyústí v Eidetické biologii.)

Pro novověk je bytí totožné s existencí (ek-sisto = vyvstávám), tj. s reálným výskytem konkrétního jsoucna v prostoru a čase. Vše skutečně (tj. aktuálně) jsoucí (existující), zaujímá místo v univerzálním světovém prostoru, jehož vlastnosti zhruba odpovídají klasickému geometrickému prostoru.

"Místem" se proto rozumí místo geometrické, trojrozměrné, kde vše jsoucí je ipso facto geometrickým tělesem. Fysické těleso "zaujímá místo v prostoru" ne pouze tak, že by je v prostoru vymezilo-ohraničilo ("jasně a zřetelně" clare et distincte), na způsob těles geometrických, ale tak, že je oddělí-obsadí, zabere pro sebe: vymezí je tím způsobem, že zbylý prostor omezí, tj. vyplní příslušnou část jeho prázdnoty.

Tato výplň se nazývá "hmotou". Hmota v tradičním smyslu je chápána jako všeobecná substance typu jakési "univerzální nádivky", jejíž povahu vystihuje Vopěnkovo označení "geometrická plnota".

Hmota je odpovědná za neprostupnost hmotných těles, jež vylučuje průnik tj. sdílení místa. Hmotná existence je proto oddělená a výlučná: brání, překáží čemukoliv jinému zaujmout totéž místo. Jsoucnost typu hmotných těles představuje věcnou, faktickou překážku. Do obsazeného prostoru (se) nic nevejde, pokud "okupant" není vytlačen, přemístěn jiným, schopným se prosadit.

Skutečnosti vzájemně si překážejících hmotných těles se dostalo výstižné označení: "objektivní realita"(realitas objectiva) doslova: "překážející předmětnost".

Objekt (ob-iectum = předložené, předhozené: "před-mět") je to, co "leží-před" (námi), jako něco přes cestu položené (iaceo = ležím), či nám před-hozené (iacto = vrhám, metám, srv. "před-mět", "ná-mět"), co nám brání v cestě jako překážka (srv. "ná-mitka" angl. objection). Objektivta je tou stránkou skutečnosti, jež klade odpor (srovnej Fichteho rozbory projevu věci o sobě), působí omezení možností. Novověk redukoval veškerou skutečnost na objektivní realitu, čímž možnost i skutečnost spadají v jedno.

Hodnotou objektivního bytí je reálné číslo (srovnej slovní spojení "naměřené hodnoty"): objektivní jsoucnost má povahu veličiny, jejíž mírou je jednak množství (počet a velikost) obsazených míst (hodnota "extensivní"), a jednak vážnost (hodnota "intenzivní").

V extenzivním smyslu odpovídá objektivní realita descartovské "věci rozprostraněné" res extensa: příroda jako objektivní realita je záležitostí rozprostraněnosti (rozšíření).

V intenzivním smyslu, jako vážnost (gravitas), odpovídá objektivní realita tíži (gravitaci); je to jiné, newtonovské pojetí podstaty hmotné substance jejíž podstatou je hmota jako míra "setrvačnosti" schopnosti setrvat v postavení, či vytrvat v prosazení, "převážit".

Jakožto setrvačnost (inercie) dovoluje gravitace extenzitě hmotné výplně klást odpor, a tím vyplněné (obsazené) geomerické místo hypostazovat učinit něčím spolehlivým, solidně podstatným (HYPO-STASIS = sub-stantia); jakožto přitažlivost činí obsazené místo existujícím, tj. působícím vztaženým k celku. jsoucím ("přitažlivým") pro výplně všech ostatních míst.




OBJEKTIVNÍ A EIDETICKÉ POZNÁNÍ :

Na tomto pojetí skutečnosti spočívá možnost univerzálního poznání, mathesis universalis, novověký ideál vědění, objektivní věda. Ta zkoumá prostorové struktury stavby, soustavy a vztahy, odvozující mnohotvárnost světa z mnohotvárnosti utváření a vysvětlující dění jako vnějškové působení (interakcí) typu tahů a tlaků mezi "tělesy" hmotnými výplněmi, tj. jako mechanické fungování. To je základ "mechanicismu".

Protože veškeré objektivní bytí a dění má (podle tohoto pojeti) povahu geometrickou, lze svět poznávat more geometrico, a to jak teoreticky tak prakticky: teoreticky na způsob matematiků exaktně, abstraktně, formálně pomocí intelektuálních (mentálních, rozumových) konstruktů (kalkulů); prakticky na způsob techniků (inženýrů) přesně, spolehlivě, důmyslně-promyšleně (srv. "prů-mysl") pomocí materiálních konstrukcí (hmotných sestav) technických zařízení (přístrojů) a mechanických sestrojení (strojů).

Činnost (fungování) mechanismů využívá geometrické určitosti (vymezenosti, peratičnosti) a fyzické omezenosti (determinovanosti) prostoru.

"Fyzikální prostor" jakožto prostor klasický (neboli geometrický) sestává z čistých mezí (PERATA), kterými hmotná plnota omezuje přemisťování. Povaha tohoto prostou určuje (determinuje) tj. jak zjišťuje, tak zajišťuje (konstatuje i konstituuje) jednoznačně mechanické dění, neboť neposkytuje žádný "stupeň volnosti" (trajektorie fázovým prostorem se nevětví).

Z téhož důvodu je skutečnost jako objektivní realita vědecky poznatelná, tj. teoreticky, apriorně, intelektuálně, definitivně, přesně. Že je určena prostorem přesných mezí a těsných míst, tudíž z povahy prostoru přímo vyplývá a lze ji poznávat more geometrico teoreticky, abstraktně, apriorně: jsoucnost je zcela vymezená a určená všudestejnou nutností.

Objektivní existence je heteronmní: omezená a těsná, tíživá a tísnivá: pro spontaneitu a svébytnost zde není místa.

Naproti tomu eidetické pojetí skutečnosti nezná univerzální typ existence: každý eidos představuje (zakládá) jiný, specifický, osobitý způsob bytí. V tomto rámci je objektivní realita pouze jedním druhem či podobou (EIDOS) jsoucnosti, jejíž bytí je nevíc defektivní heteronomní, nesvébytné, protože je odvozené ze jsoucnosti geometrické a je jí zcela podřízené.

Eidetická jsoucnost je naopak autonomní: nelze ji vyvodit z vnějších principů (hetronomních, formálních pravidel) geometrických či logických. Každý eidos představuje specifický druh jsoucnosti, vyžadující odpovídající způsob poznání.

Vědění, které z příslušného eidetického poznání povstává, nezvěme "znalectví". Znalecké vědění představuje schopnost hledět k podstatnému, rozpoznat bytostnou podobu (EIDOS, forma substantialis), to, co se v mnohosti, rozmanitosti, mnohostranosti konkrétního ukazuje, rozumět tomu, co se skrze jevy projevuje. Tuto schopnost lze nabýt pouze dlouhodobou, osobní, empirickou zkušeností.

Eidetická ontologie proto vylučuje možnost mathésis univerzalis obecného vědění založeného na jednotném postupu, vědění definitivního, vše zahrnujícího a principiálně vyčerpávajícího, odpovídajícího ideálu objektivní vědy.


Molekulární biologie jako objektivní biologie:

NEOMECHANICISMUS

Prestiž molekulární biologie se zakládá na tom, že biologii ideálu objektivní vědy přizpůsobila tím, že založila pojetí života na molekulách - elementech rozprostraněnosti. Způsob rozprostraněnosti molekul (jejich "prostorovou strukturu") odvozuje z atomistické kombinatoriky malého počtu biogenních chemických prvků.

Molekulární biologie naplnila dávný karteziánský ideál :
["... neznám totiž žádný rozdíl mezi nimi a přírodními tělesy, pouze ten, že působení umělých výtvorů se uskutečňuje tak velkými nástroji, že se snadno vnímají. Naproti tomu však přírodní účinky téměř vždy závisejí na tak malých orgánech, že jsou nevnímatelné. A zajisté nejsou žádné zákony v mechanice, které by neplatily i ve fyzice, jejíž je součástí, resp. poddruhem; a proto je právě také přirozené, aby hodiny složené z těchto a nebo jiných koleček označovaly čas, jako strom, který vzrostl z toho a nebo onoho semena, aby přinášel odpovídající plody. Proto jako ti, kteří jsou zběhlí v pozorování automatů a v používání stroje a jeho jednotlivých částí, které znají, snadno usoudí jak byly vyrobené jeho ostatní části, které nevidí, tak jako se i já pokusím vyzkoumat z viditelných účinků a částí přírodních těles, jaké jsou jejich příčiny a neviditelné částice." (Descartes, Princ. philos. IV.203)]
a přivedla jej k dokonalosti tím, že učinila molekuly nositeli jak funkce (řízení biologických pochodů) tak genetické informace (jejich dědičnosti) a konečně i evoluce (fixace proměn v čase).

Molekulární biologie ztotožnila mechanismy životních pochodů a jejich řízení s ději na základní úrovní extenzity se změnami konformace (tj. prostorového uspořádání) molekul -> molekulární kybernetika.

Molekulární biologie učinila molekuly (nukleových kyselin) odpovědné za živé formy a tělesné znaky, ztotožnila je z genetickou informací. -> Molekulární genetika vidí ve stavebních (strukturálních) rozdílech určitých molekul (lineárním uspořádání génů úseků nukleových kyselin) příčinu druhové rozmanitosti organismů, v jejich kopírování (reprodukční stálosti při replikaci) příčinu generační a regenerační stability biologických tvarů (jejich reprodukvatelnost a dědivost) a v jejich obměnách a proměnách původ dědičné variability.

Ztotožnila strukturální varianty molekul s vlastním substrátem přirozné selekce, považované za výlučnou příčinu evoluce. Pro molekulární evolucionismus neodarwinistické syntézy, (známý jako "sociobiologie" či "teorie sobeckého genu") je biologická evoluce (vznik druhů, speciace, fylogeneze) důsledkem a projevem soutěže mezi specializovanými, informačními molekulami "geny", "replikátory".

Molekuly jsou jak posledními součástkami elementárních strojů, tak jejich hmotným a tvarovým substrátem. Samy fungují jako elementárními mechanismy, u nichž lze rozlišit tvar (podobu) a stavbu (strukturu).

Z fyziologického, funkčního hlediska je biologická makromolekula (např. enzymu) elementárním karteziánským strojem : funguje na principu konformačních změn topologických transformací, tj. změn tvaru: plastických obměn způsobu, jakým jakožto res extensa zaujímá prostor (tak jako příslovečný Descartův vosk).

Z chemického hlediska lze na tutéž molekulu pohlížet jako na stroj "newtonovský", klasický: jako na soustavu pevně provázaných neměnných součástek atomů a jejich seskupení. Tvar molekuly a jeho funkční změny jsou projevem vratných, cyklických změn stavu, tj. vzájemného postavení součástek, jejichž stavební propojení, sestavení, konstrukce, čili struktura (vazební topologie) se nemění. (Klasická chemie je součástí newtonovské tradice, kde veškeré dění je more geometrico převáděno na přenos hmotných bodů, na jejich vzájemné přemístění, což je základní úkon eukleidovských konstrukcí; atomová jádra lze vzhledem k makromolekulárním měřítkům ztotožnit s bezrozměrnými hmotnými body newtonovského světa. Konstrukce molekul je tudíž instrukcí pro prostorové konformace a jejich transformace, způsobující strukturální změny (obvykle jiných) molekul, čili jejich nevratné proměny destrukce a konstrukce, v nichž spočívá tzv. "metabolismus" (METABOLÉ = proměna). Tyto změny jsou specifické cílené a řízené změny látkové podstaty.

U lineárních, nukleových kyselin může sama konformace objektivní reality fungovat jako instrukce pro konstrukci obou typů makromolekul bílkovin i nukleových kyselin. Z elementární úrovně extenzity tak molekulární biologie vyvodila i její replikaci (kopírování), umožňující reprodukce (množení).

Z "transstrukturační" funkce bílkovin principielně plyne možmnost specificky měnit strukturu nukleových kyselin, tj. měnit instrukce ke konstrukci, včetně těch, které jsou předávány potomstvu.

Právě takové změny se mohou projevit jako změny dědičných vlastností. Dochází k nim kombinací instrukcí (např. v důsledku křížení) či "edičními" zásahy do jejich znění (typu mutací). Přitom je lhostejné, zda k těmto změnám vlastností dochází nahodile a namátkou (statisticky) či řízeně a cíleně (regulovaně a specificky; o tuto druhou možnost se vedly, a dosud vedou, dlouholeté spory stejně vášnivé a urputné jako zbytečné, neboť od počátku byla myslitelná jako teoreticky možná.)



Pokračování

Obsah    Začátek článku    Začátek stránky    Titulní stránka    Napište nám k tomuto článku