II. KAŽDÝ ŠKOLÁK VÍ
... (citace z Johna Drydena)

Věda je stejně jako umění, náboženství, obchod, válčení a
dokonce spánek, založena na předpokladech. Od jiných odvětví
lidské činnosti se ale liší tím, že cesty vědeckého myšlení
jsou určeny předpoklady vědců, a jejich cílem je ověřit či
opravit staré předpoklady a vytvořit nové.

Přitom je samozřejmě žádoucí (i když ne absolutně nutné),
aby vědec přesně znal a dokázal formulovat své vlastní
předpoklady. Pro vědecký úsudek je také výhodné a nutné znát
předpoklady kolegů pracujících ve stejné oblasti. Kromě toho
všeho musí čtenář vědecké práce znát předpoklady jejího
autora.

Přednášel jsem nejrůznější odvětví behaviorální biologie a
kulturní antropologie americkým studentům od středních škol až
po budoucí psychiatry, v různých školách a fakultních
nemocnicích a objevil jsem v jejich myšlení velice podivnou mezeru, způsobenou nedostatkem jistých nástrojů myšlení. Tento
nedostatek se vyskytuje v prakticky stejné míře na všech úrovních škol, u studentů obou pohlaví, humanitně i vědecky
zaměřených. Konkrétně spočívá v neznalosti předpokladů nejen z
oblasti vědy, ale i každodenního života.

Tato mezera je kupodivu méně znatelná u dvou skupin
studentů, které jsou zdánlivě naprosto protichůdné : u katolíků
a marxistů. Obě skupiny přemýšlejí nebo se dověděly něco málo
o posledních 2500 letech lidského myšlení a určitým způsobem
si uvědomují důležitost filozofických, vědeckých a epistemologických předpokladů. Obě skupiny je velmi obtížné
něco učit, protože kladou tak velký důraz na "správné" premisy a předpoklady, že v herezi vidí nebezpečí exkomunikace.
Samozřejmě že každý, kdo vidí v herezi nebezpečí, bude velmi
bedlivě dbát na to, aby si uvědomoval své vlastní předpoklady
a stane se v této oblasti do jisté míry "znalcem".
Ti, kdo nikdy neslyšeli o myšlence, že je možné se mýlit,
se nemohou naučit nic jiného než know-how.
Námět této knihy má velice blízko k jádru náboženství a
vědecké ortodoxie. Předpoklady - a většina studentů potřebuje
poučit, co to takový předpoklad je - musejí být jasně
vyloženy.

Je tu ale jiný problém, který se týká téměř výlučně
amerického prostředí. Američané si bezpochyby hájí své
předpoklady stejně nekompromisně jako kterýkoli jiný národ
(a stejně jako autor této knihy), ale velice podivně reagují
na jasné vyjádření jakéhokoliv předpokladu. Obyčejně je označí
za nepřátelské nebo výsměšné anebo - a to je nejhorší - za
autoritářské.

Proto je také možné, že v této zemi, založené na svobodě
vyznání, je náboženská výchova naprosto vyřazena ze státní
výuky. Členům slabě věřících rodin se nedostává jiného poučení
než v kruhu rodinném.
A tak formálně a jasně vyjádřit jakoukoli premisu nebo
předpoklad znamená čelit slabému odporu; nikoli námitkám -
neboť posluchači neznají protichůdné premisy ani nevědí, jak
je vyjádřit - ale velmi kultivované hluchotě, jakou používají
děti, když nechtějí slyšet, co říkají rodiče, učitelé a církevní hodnostáři.
Ať tak či onak, osobně věřím v důležitost vědeckých
předpokladů; věřím také v to, že existují lepší i horší
způsoby, jak budovat vědecké teorie, a v to, že je nutné
předpoklady jasně formulovat, aby mohly být prozkoumány a zdokonaleny.

Proto je tato kapitola věnována seznamu předpokladů, někdy
známých, někdy nových pro čtenáře, kteří byli doposud
uchráněni od myšlenky, že některé předpoklady jsou prostě
chybné. Některé nástroje myšlení jsou tak tupé, že je
prakticky nelze použít; jiné jsou tak ostré, že je nebezpečné
s nimi zacházet. Ale moudrý člověk dovede zacházet s oběma.
Stojí za to pokusit se předběžně stanovit určité základní
předpoklady, které musejí sdílet všechny mysli, nebo naopak definovat mysl stanovením seznamu takových základních
komunikačních rysů.
1. Věda nikdy nic nedokazuje

Věda někdy vylepšuje hypotézy a někdy je vyvrací. Ale
důkaz, to je něco jiného a zřejmě existuje jen v říši čistě
abstraktní tautologie. Občas lze říci, že jestliže jsou dány
takové a takové abstraktní domněnky či postuláty, pak nutně
musí následovat to a to. Ale určit pravdu o tom, co lze
pozorovat nebo k čemu lze dojít indukcí na základě pozorování,
to je zase něco jiného.

Řekněme, že pravda by zamenala naprosto přesnou shodu mezi
naším popisem a tím, co popisujeme, nebo mezi celkovým
systémem našich abstrakcí a dedukcí a nějakým celkovým
pochopením vnějšího světa. Pravdy v tomto smyslu nelze
dosáhnout. i kdybychom odhlédli od mezí kódování a od faktu,
že náš popis bude vyjádřen slovy, čísly nebo obrazy, zatímco
to, co popisujeme, je z masa a krve a pohybu, nikdy si nebudeme moci činit nárok na definitivní poznání.
Běžně se to předvádí asi tímto způsobem : mějme nějakou řadu
- třeba čísel nebo něčeho jiného - a předpoklad, že tato řada
je nějak uspořádaná. Aby to bylo jednoduché, stanovme si řadu
čísel : 2, 4, 6, 8, 10, 12 .

Teď se vás zeptám : "Jaké bude další číslo v řadě ?"
Pravděpodobně odpovíte, že "14".
Ale já vám řeknu : "Ne. Další číslo v řadě je 27." Jinými
slovy, další krok ukázal, že generalizace, ke které jste došli
na základě první série údajů - že se jedná o řadu sudých čísel
- je špatná nebo je přibližná.

Pokračujme dále. Nyní vytvořím takovouto řadu :
2, 4, 6, 8, 10, 12, 27, 2, 4, 6, 8, 10, 12, 27, 2, 4, 6, 8, 10, 12, 27...
Když se vás teď zeptám na následující číslo, odpovíte asi
"2". Třikrát za sebou byla zopakována řada čísel od 2 do 27, a
jestliže jste dobrý vědec, budete ovlivněn předpokladem
nazvaným Occamova břitva neboli zákon o ekonomii myšlení, to
jest preferování toho nejjednoduššího závěru vyhovujícího
faktům. Tímto způsobem budete předpovídat to, co následuje.
Ale jaká jsou tato fakta ? Nevíte, jak pokračují za hranicí
(pravděpodobně nedokončeného) úseku, který vám byl předložen.

Domníváte se, že jste schopni předpovídat, a já jsem vás
také v tomto předpokladu podpořil. Ale jedinou jistotou je pro vás (naučené) preferování nejjednodušší odpovědi a důvěra, že
daná řada je skutečně nedokončená a uspořádaná.
Bohužel (nebo naštěstí), nikdy nelze určit, co bude
následovat. Vše, co máte, je důvěra v jednoduchost, a každý
další fakt může všechno jen zkomplikovat.
Nebo, řečeno jinak, pro každou řadu čísel, kterou určím,
existuje vždy pár jednoduchých způsobů popisu, ale nekonečně
mnoho jiných způsobů, které nejsou omezeny kritériem
jednoduchosti.

Předpokládejme, že čísla jsou vyjádřena písmeny :
x, w, p, n
a tak dále. Tato písmena mohou zastupovat jakákoli čísla, i zlomky. Pak jen tuto řadu třikrát nebo čtyřikrát zopakuji v
nějaké verbální, vizuální nebo jiné formě, třeba ve formě
bolesti nebo kinestézie, a vy začnete v tom, co vám nabízím,
vidět nějaký řád, uspořádání - tedy
vzor (pattern) . ve vaší
mysli - tak jako v mé - se tento vzor stane
tématem - motivem s estetickou hodnotou. v tom smyslu bude zřejmý a pochopitelný.
Ale vzor se může změnit nebo rozbít přidáním, opakováním,
čímkoli, co vás přinutí k novému nazírání. a tyto změny
nemohou být nikdy s absolutní jistotou předpovězeny, protože k
nim nikdy předtím nedošlo.

Nevíme moc o tom, jakým směrem se bude ubírat budoucnost.
Nikdy nebudeme moci říct : "Díky svému pozorování a popisu této
řady jsem schopen určit její další složky." nebo "Až se příště
setkám s těmito jevy, budu schopen předpovědět jejich průběh
od začátku do konce."
Předpověď nemůže nikdy platit stoprocentně, a proto věda
nemůže dokázat žádnou generalizaci, dokonce ani ověřit jediné
popisné sdělení a dojít tak ke konečné pravdě.
O této nemožnosti se dá diskutovat ještě z jiných hledisek.
Argument této knihy - který vás samozřejmě může přesvědčit jen
pokud to, co říkám, odpovídá tomu, co víte, a který se za pár
let může zhroutit nebo úplně změnit - předpokládá, že věda je
způsob vnímání a dávání "smyslu" našim vjemům. Ale vnímání
pracuje jen na základě rozdílů. Každá přijatá informace je
nutně informace o rozdílu a každé vnímání rozdílu má své
hranice. Příliš jemné nebo pomalu probíhající rozdíly nelze rozeznat. Naše vnímání je nezachytí.

To znamená, že vše, co my jako vědci můžeme vnímat, má
nějaké prahové hodnoty. Co je podprahové, není nic pro nás.
Vědění bude tedy v jakémkoli daném momentu funkcí prahových
hodnot prostředků vnímání, které máme k dispozici. Vynález
mikroskopu, teleskopu, měření času až na zlomky nanosekundy
nebo vážení hmoty s přesností na milióntiny gramu - všechny
tyto zdokonalené prostředky vnímání nám odhalí to, co bylo
naprosto nepředvídatelné z těch hladin vnímání, kterých jsme
byli schopni dosáhnout, než byly objeveny.

Nejen, že nemůžeme předvídat příští okamžik v budoucnosti;nemůžeme předvídat ani příští rozměr v tom, co je
mikroskopicky malé, astronomicky vzdálené nebo geologicky
starší. Jako metoda vnímání má věda - a každá věda je metodou
vnímání - spolu s ostatními metodami omezené schopnosti
shromaž¦ovat vnější, viditelné znaky čehokoli, co může být
pravdou. Věda
zkoumá, leč nedokazuje.
2. Mapa není území a jméno není jmenovaná věc

Tento princip, který získal svůj věhlas díky Alfredu
Korzybskimu, je zajímavý v mnoha ohledech. Upozorňuje nás, z obecného hlediska, že když myslíme na kokosy nebo prasata,
žádné kokosy a prasata v našem mozku nejsou. Ale z abstraktnějšího hlediska dokazuje Korzybskiho tvrzení, že v každém myšlení nebo vnímání nebo komunikaci o vnímání dochází
k transformaci, ke kódování mezi zprávou a věcí, o které
zprávu podáváme,
Ding an sich . Kromě toho vztah mezi zprávou a onou tajemnou věcí, o které informujeme, mívá charakter
klasifikace; věc bývá zařazována do určité třídy.
Pojmenovávání je vždy třídění, a mapování je v podstatě totéž
co pojmenovávání.

Korzybski mluvil vlastně z pozice filozofa a snažil se lidi
přimět k tomu, aby vnesli do svého způsobu myšlení trochu
disciplíny. Ale nemohl uspět. Pokud aplikujeme jeho výrok na
přírodopis procesu lidského myšlení, není to už tak
jednoduché. Schopnost rozlišovat mezi jménem a pojmenovanou věcí nebo mezi mapou a územím má možná jen dominantní mozková
hemisféra. Ta druhá, symbolická a afektivní polovina mozku,
která bývá většinou na pravé straně, není pravděpodobně
schopna dělat rozdíl mezi jménem a pojmenovanou věcí. Rozhodně
se takovým rozlišováním nezabývá. Proto jsou v lidském životě
nutně přítomny určité neracionální typy chování. Hemisféry
máme dvě, s tím se nedá nic dělat a každá pracuje poněkud
jinak; z toho vyplývají různé problémy a s tím se taky nedá
nic dělat.

Například, pomocí dominantní hemisféry můžeme v takové věci
jako je vlajka vidět určitý druh pojmenování země nebo
organizace, kterou představuje. Ale pravá hemisféra žádný
podobný rozdíl nedělá a vlajka je pro ní identická s tím, co
představuje. Takže vlajka USA je USA. Pokud jí někdo pošlape,
odpovědí může být vztek. a ten se nijak nezmírní ani po
objasnění vztahů jméno-věc nebo mapa-území. (Ostatně, člověk,
který na vlajku šlape, ji také ztotožňuje s tím, co
zastupuje.) Vždy a nutně bude existovat velké množství
situací, v nichž reakce nebude podmíněna logickým rozlišením
jména a pojmenované věci.
3. Objektivní poznání neexistuje

Každé poznání je subjektivní. To je jen nutný důsledek
toho, co je naznačeno ve 4. oddílu - že obrazy, o kterých si
myslíme, že je "vnímáme", vytváří náš mozek.
Důležité je, že veškeré vnímání - totiž vědomé vnímání - má
formu obrazu. Bolest je někde umístěna. Má začátek a konec a
místo a stojí proti nějakému pozadí. To jsou základní rysy
obrazu. Když mi někdo šlápne na nohu, to, co zakouším, není
to, že mi šlápl na nohu, ale můj obraz jeho šlápnutí,
vytvořený z informací, které neurony přenesly do mého mozku
nějakou chvíli po té, co bota dotyčného přistála na mé.
Poznání vnějšího je vždy zprostředkováno příslušnými
smyslovými orgány a drahami neuronů. v tom případě jsou
předměty mým výtvorem a moje poznání není objektivní, nýbrž
subjektivní.
Není ovšem zanedbatelné, že jen nepatrná hrstka lidí,
alespoň v západní kultuře, pochybuje o objektivitě takových
informací jako je bolest nebo zrakové vnímání okolního světa.
Naše civilizace je v této iluzi pevně zakotvena.
4. Tvorba obrazu je nevědomá

Toto zobecnění platí zřejmě o všem, co se děje mezi
okamžikem, kdy někdy vědomě nasměruji smyslový orgán k
nějakému zdroji informací a chvílí, kdy vědomě získám
informaci z obrazu, o kterém si myslím, že "já" vidím, cítím,
slyším atd. Jistě i bolest je takto vytvořeným obrazem.
Není pochyb o tom, že všichni, lidé, psi, osli si
uvědomují, že něco poslouchají a uvědomují si i to, že
nastraží uši tím směrem, odkud zvuk vychází. Co se týče zraku,
stavá se, že něco, co se pohybuje na periferii mého zorného
pole, vzbudí mou "pozornost" (ať už je to cokoli), takže tím
směrem obrátím oči a někdy i hlavu. To bývá často proces
vědomý, ale probíhá někdy tak automaticky, že ho téměř
nezaregistruji. Často si uvědomuji, že otáčím hlavu, ale nevím
o tom, že otočení bylo způsobeno mým periferním viděním.
Periferní vidění přijímá mnoho informací, které unikají vědomí
- pravděpodobně, ale ne jistě bývají v podobě obrazu.

Procesy vnímání nejsou zachytitelné; vědomé jsou pouze
jejich výsledky, a jen ty jsou také pro nás nezbytné. Tyto dvě
obecné skutečnosti - za prvé, že si neuvědomuji procesy
vytváření obrazů, které vědomě vidím, a za druhé, že v těchto
nevědomých procesech využívám celé řady předpokladů, které
jsou posléze zabudovány do výsledného obrazu - to je pro mne
začátek empirické epistemologie.

Samozřejmě všichni víme, že obrazy, které "vidíme", se ve
skutečnosti tvoří v našem mozku nebo v naší mysli. Ale vědět
to z intelektuálního hlediska je zcela něco jiného než
uvědomovat si, že tomu vskutku tak je. o téhle důležité věci
jsem začal chtě nechtě přemýšlet před nějakými třiceti lety v New Yorku, kde Adalbert Ames předváděl pokusy s tím, jak svým
vizuálním obrazům přisuzujeme hloubku. Ames byl oční lékař a
ošetřoval pacienty, kteří trpěli anisokonií, to znamená v každém oku vytvářeli jinak velký obraz daného předmětu. To ho
přivedlo ke zkoumání a hledání subjektivních prvků ve vnímání
hloubky. a protože je to téma důležité a je základem empirické
či experimentální epistemologie, popíšu Amesovy pokusy trochu
důkladněji.

Všechny experimenty měl Ames instalovány ve velkém prázdném
bytě uprostřed New Yorku. Bylo jich tam asi padesát. Když jsem
se na ně přišel podívat, byl jsem sám. Ames mě přivítal a
pobídl mě, abych začal s pokusy pěkně od začátku, a odešel
dokončit nějakou práci do místnosti, která byla zařízena jako
kancelář. v bytě nebyl jinak žádný nábytek, až na dvě
rozkládací židle.

Prošel jsem tedy pokusy jeden po druhém. Každý z nich byl
založen na nějaké optické iluzi, ovlivňující vnímání hloubky.
Základní myšlenkou celé série bylo, že používáme pět
základních klíčů k vytvoření zdání hloubky v obrazech, které
vytváříme, když se díváme očima na okolní svět.

Prvním klíčem je velikost (měl bych napsat přesněji :
kontrast ve velikosti), to jest velikost fyzického obrazu, vytvořeného na sítnici. Samozřejmě tento obraz nemůžeme vidět,
takže by bylo přesnější říci, že prvním klíčem ke vzdálenosti
je úhel, který předmět svírá s okem. Ale ani tento úhel není
viditelný. Klíčem ke vzdálenosti, kterou zachytí zrakový nerv,
je možná změna úhlu, který předmět svírá s okem. To dokazoval
pokus s dvěma balónky ve tmavém prostoru. Balónky byly stejně
silně osvětleny, ale vzduch mohl volně přecházet z jednoho do
druhého. Samy se nehýbaly, ale jak se jeden balónek zvětšoval
a druhý zmenšoval, zdálo se, že se ten větší přibližuje a
menší vzdaluje. Jak vzduch naplňoval střídavě jeden a druhý
balónek, zdálo se, že se střídavě pohybují dopředu a dozadu.

Druhým klíčem je jasnost předmětu. k tomu byly použity také
dva balónky, které byly stejně velké, nehýbaly se, ale byly
různě osvětlovány. Toto střídavé osvětlení působilo opět zdání
pohybu tak, že více osvětlený balónek se přibližoval a tmavší
vzdaloval.

Potom byly tyto dva pokusy zkombinovány. Menší balónek byl
více osvětlen. Tato kombinace dokazovala, že některé klíče
převládají nad ostatními.
Těch pět klíčů, které jsem si ten den postupně vyzkoušel,
bylo : velikost, jasnost, překryv, binokulární paralaxa a
paralaxa způsobená pohybem hlavy. ze všech převládal nejvíce
právě poslední klíč.

Když jsem absolvoval asi dvacet nebo třicet takových testů,
chtěl jsem si udělat přestávku a šel jsem se posadit do
rozkládací židle. Ta se pode mnou propadla. Ames zaslechl hluk
a přišel se podívat, jestli je všechno v pořádku. Zůstal pak
se mnou a ukázal mi další dva pokusy.
První se zabýval paralaxou
(viz
Glosář). Na stole asi pět
stop dlouhém byly dva předměty, připevněné na tenkých bodcích
kousek nad deskou : krabička cigaret značky Lucky Strike a na
vzdálenějším konci krabička papírových zápalek.
Ames mě postavil k bližšímu konci stolu a vybídl mě, abych
popsal, co vidím - to znamená umístění předmětů a jejich
velikost. (V každém z Amesových pokusů musíte konstatovat
skutečnost, dříve než jste podrobeni iluzím.)
Pak mi ukázal dřevěné prkénko s kulatým otvorem, které bylo
umístěno v pravém rohu stolu na mém konci, takže jsem skrz něj
viděl celý stůl. Ames mi řekl, abych se podíval a hlásil, co
vidím. Samozřejmě, že oba předměty zatím byly tam, kde jsem je
viděl předtím a byly stejně velké.
Když jsem se díval skrz otvor v prkénku, byl jsem nucen
použít jen jedno oko a neviděl jsem tedy stůl tak plasticky.
Ames mi řekl, že budu-li posouvat destičkou podél hrany stolu,
vznikne paralaxa.

A skutečně, jak jsem prkénko posouval, obraz se jako
zázrakem změnil. Cigarety byly najednou na vzdáleném konci
stolu a zdály se být dvakrát tak velké i široké, než normální
balíček cigaret. i papír, z kterého byla krabička vyrobena,
měl jinou strukturu. Všechny malé nerovnosti byly teď
viditelnější. Krabička zápalek měla naopak trpasličí rozměry a
byla asi uprostřed stolu, na místě, kde předtím stály
cigarety. k čemu při posouvání došlo ?
Odpověď je jednoduchá. Pod stolem byly umístěny dvě páky
nebo tyče, které jsem neviděl a které posouvaly předměty
současně s tím, jak jsem posouval dřevěnou destičku. Při
normální paralaxi se děje, jak víme, toto : když se díváme ven
z jedoucího vlaku, zdá se nám, že blízké předměty (nebo
zvířata, např. krávy) se rychle pohybují dozadu. Vzdálené hory
naopak ubíhají tak pomalu, že to vypadá, jako by cestovaly
spolu s vlakem.

V tomto případě skryté kladky způsobily, že se bližší
předmět pohyboval dopředu spolu s pozorovatelem. Krabička
cigaret se potom zdála být daleko a zápalky naopak blíž.
Jinými slovy, pohybem oka, spojeným s pohybem dřevěné
destičky jsem vytvořil převrácený dojem a za těchto podmínek
nevědomý proces tvorby obrazu stvořil ten správný obraz.
Informaci o cigaretové krabičce můj mozek přečetl jako obraz
vzdáleného předmětu, ale jeho výška svírala s mým okem stále
stejný úhel. Proto se nyní zdála krabička být tak nepoměrně
veliká. Podobně se zápalky zdánlivě přiblížily, ale svíraly s
okem stejný úhel jako ze svého skutečného stanoviště. Takže
jsem vytvořil obraz, v němž byla krabička zápalek o polovinu
blíž a o polovinu menší, než předtím.
Celá mašinérie vnímání vytvořila obraz v souladu s pravidly
paralaxy, kterou poprvé jasně popsali již renesanční malíři; a
celý proces vytváření obrazu za pomoci zakořeněných poznatků
ze základů paralaxe probíhal naprosto mimo mé vědomí. Zákony
vesmíru, o kterých si myslíme, že je dobře známe, jsou skryty
hluboko v procesech našeho vnímání.

Epistemologie na úrovni přírodovědy je obvykle rovněž
nevědomá, a proto je tak obtížné ji změnit. Obtížností změny
se zabýval druhý pokus, při kterém mi Ames asistoval.
Pokus byl nazván různoběžníkový prostor. Ames mi ukázal
velikou krabici asi pět stop širokou, tři stopy vysokou a tři
stopy dlouhou od přední stěny k zadní. Krabice měla zvláštní,
různoběžníkový tvar a Ames mě pobídl, abych si ji dobře
prohlédl a zapamatoval si její skutečné rozměry.
V přední stěně krabice byl otvor, dostatečně velký pro obě
oči, ale Ames mi před začátkem experimentu nasadil spektrální
brýle, které měly zkreslit mé binokulární vidění. Měl jsem
vytvořit subjektivní předpoklad, že mám paralaxu obou očí,
zatímco ve skutečnosti jsem neměl téměř žádné binokulární
vidění.
Když jsem se podíval dovnitř, zdálo se, že vnitřek má zcela
přesně obdélníkový tvar a vypadal jako pokoj s obdélníkovými
okny. Samozřejmě, že to s nimi nebylo tak jednoduché. Okna
byla nakreslena v protikladu k liniím různoběžníku tak, že
měla zdánlivě obdélníkový tvar. Vnitřní protilehlá strana
krabice, na kterou jsem se díval otvorem, byla šikmá (to jsem
věděl z předchozí prohlídky), takže její levá část byla dál
ode mě a pravá blíž.
Ames mi podal hůlku a řekl mi, abych se jejím koncem dotkl papíru, který byl připíchnutý na levé stěně. To se mi lehce
podařilo. Teď se Ames zeptal : "Vidíte podobný papír i na pravé
stěně ? Chci, abyste se toho papíru dotkl hůlkou. Nejprve
přiložte konec hůlky k papíru na levé stěně a pak udeřte, jak
nejvíc můžete."

Udeřil jsem. Konec hůlky se o kousek posunul, pak narazil na zadní stěnu a dál to nešlo. Ames řekl : "Zkuste to znovu."
Zkoušel jsem to snad padesátkrát, až mě začala bolet ruka.
Věděl jsem samozřejmě, jak mám usměrnit svůj pohyb : při úderu
bylo třeba hůlku přitáhnout víc k sobě, abych nenarazil na
zadní stěnu. Ale to, co jsem skutečně dělal, bylo řízeno
vytvořeným obrazem. Snažil jsem se jít proti vlastnímu
spontánnímu pohybu. (Myslím, že kdybych zavřel oči, šlo by mi
to líp, ale nevyzkoušel jsem to.)
Papíru na pravé straně jsem se nikdy nedotkl, ale moje
výkony se kupodivu postupně zlepšovaly. Nakonec jsem byl
schopen hůlku o značný kus posunout, než narazila na zadní
stěnu. a pod dojmem výkonů, které jsem opakoval a zlepšoval,
měnil se můj obraz pokoje a nabýval stále více
různoběžníkových tvarů.
Ames potom potvrdil, že při delším nácviku se lidem
podařilo docela snadno zasáhnout papír na pravé straně a
zároveň vidět skutečný tvar pokoje.

Různoběžníkový pokoj byl v pořadí pokusů poslední. Ames mi
navrhl, abychom si zašli na oběd. Šel jsem se do koupelny
umýt. Otočil jsem modrým kohoutkem a vyvalil se na mne proud
vařící vody smíšený s párou.
Pak jsme šli ven hledat nějakou restauraci. Má důvěra ve
vlastní tvorbu obrazů byla tak otřesena, že jsem skoro nebyl
schopný přejít ulici. Nebyl jsem si jistý, jestli jsou auta
skutečně tam, kde je vidím.
Zkrátka, proti okamžitým příkazům obrazu, který vnímání
vytváří v mysli, žádná svobodná vůle nic nezmůže. Ale
trpělivým nácvikem a korekcí je možné tyto obrazy pozměnit.
(Viz změny v kalibraci, o kterých se hovoří v 7. kapitole.)

I přes Amesovu krásnou sérii pokusů zůstává proces tvorby obrazu i nadále absolutní záhadou. Nevíme, jak probíhá, ani za
jakým účelem.
Je sice hezké prohlásit, že to má adaptační smysl pouze
předkládat našemu vědomí již hotové obrazy a neplýtvat
psychologickými procesy na uvědomování si jejich tvorby. Nevím
však o žádném jasném důvodu, proč vůbec obrazy používat nebo
proč si nějakou část našich mentálních procesů vůbec
uvědomovat.
Spekulací můžeme dojít k názoru, že tvorba obrazů je zřejmě
vhodnou a úspornou metodou k převádění informací skrze
mezičlánky. Zvláště v situaci, kdy člověk musí jednat v kontextu mezi nějakými dvěma přístroji, je výhodné, když se mu
informace z nich dostává ve formě obrazu.

Případ tohoto druhu, který byl podroben systematickému
průzkumu, je případ střelce řídícího protileteckou palbu na válečné lodi. Informace o letícím cíli z řady zaměřovacích
přístrojů dostává střelec v podobě pohyblivého bodu na
obrazovce (tj. v podobě obrazu). Na ní je ještě druhý bod,
vyjadřující směr, kterým je namířena protiletadlová zbraň.
Tento bod může střelec posouvat pomocí knoflíků na palubní
desce. Knoflíky mění také střelcův cíl. Střelec jimi musí
otáčet tak dlouho, až se oba body spojí v jeden. Pak vystřelí.

Systém má dva mezičlánky ('rozhraní') : senzorický systém - člověk a člověk - člověka jakožto vnímací soustavu (senzorický
systém) a člověka jako soustavu výkonnou (efektorový systém).
Samozřejmě by v tomto případě bylo možné vstupní i výstupní
informace zpracovat digitálně, bez ikonického přenosu. Ale
ikonické zprostředkování je podle mě mnohem vhodnější nejen
proto, že jako lidské bytosti vytváříme mentální obrazy, ale
také proto, že v těchto mezičláncích je použití obrazů
ekonomické a účinné. Je-li tato úvaha správná, pak by se z
toho dalo rozumně vyvodit, že savci vytvářejí obrazy, protože
jejich mentální procesy procházejí přes velké množství
mezičlánků.
5. Rozdělit vnímaný svět na části a celky je vhodné a možná i nezbytné,
ale žádná nutnost nám neříká, jak to udělat

Mnohokrát jsem se snažil přiblížit tuto obecnou skutečnost
svým studentům a používal jsem k větší názornosti Obrázku
č. 1. Obrázek jsem třídě vždy nakreslil relativně přesně
křídou na tabuli, ale bez písmen, která označují jednotlivé
úhly. Potom "to" měla třída písemně popsat v rozsahu jedné
strany. Když byli všichni hotovi, porovnali jsme výsledky.
Bylo je možné rozdělit do několika kategorií :

a) Asi deset či méně procent studentů napsalo, že obrázek představuje např. botu, ti s větší fantazií popsali dokonce
botu člověka, který má opuchlý palec, někoho napadla i
záchodová mísa. Je jasné, že na základě podobného
analogického nebo ikonického popisu by pro čtenáře bylo
obtížné předmět zkonstruovat.


b) Mnohem větší počet studentů si všiml, že předmět obsahuje velkou část obdélníku a velkou část šestiúhelníku, a po
tomto zjištění se snažili popsat vztahy mezi těmito dvěma
nedokončenými obrazci. z těchto studentů si malá skupina
(ale vždy to byl kupodivu alespoň jeden nebo dva studenti
ve třídě) všimla, že lze nakreslit úsečku BH a prodloužit
ji dál, takže by protínala úsečku DC v bodě I; úsečka HI by
potom vytvořila chybějící část šestiúhelníku (Obr.2). Tato
imaginární linie by definovala poměr jednotlivých částí
obdélníku, ne ovšem jeho skutečné rozměry. Obvykle jsem
těmto studentům blahopřál ke schopnosti vytvořit něco, co
se podobá mnoha vědeckým hypotézám : "vysvětlit"
pozorovatelnou pravidelnost pomocí nějaké imaginární
entity.

c) Mnoho zkušených studentů použilo operačního způsobu
popisování. Určili si nějaký výsek předmětu (kupodivu
dostatečně velký, obvykle to byl úhel) a od něj pokračovali
dál, většinou po směru hodinových ručiček, s instrukcemi
pro náčrt obrazce.

d) Existují ještě další dvě možnosti popisu, které žádný ze studentů nepoužil. Nikdo například nezačal větou "Předmět
je z křídy a tabule". Nikdo také nepoužil metodu autotypu :
vytvořit z plochy tabule souřadnicovou síť a zapisovat si "ano", "ne" podle toho, jestli je v daném čtverečku nějaká
část obrazce nebo ne. Samozřejmě že pokud by síť byla
příliš řídká a předmět malý, spousta informací by nám
unikla. (Představte si, že by předmět byl menší než jedna
jednotka sítě. Popis by potom obsahoval ne více než čtyři a
ne méně než jedno "ano", podle toho, jak by byl předmět v síti umístěn.) Přesto je to způsob, jakým jsou autotypy
novinových ilustrací přenášeny elektrickým impulsem nebo
jak funguje televize.

Všimněte si, že žádná z těchto metod neposkytuje výklad daného předmětu. Výklad musí vždy vycházet z popisu, a popis
musí vždy obsahovat takové charakteristiky, jaké jsme zde
uvedli.
6. Divergentní řady nelze předpovědět

Podle klasické představy o vědě lze v podstatě všechno
předpovědět a mít pod kontrolou. Pokud to u některých jevů a procesů nejde vzhledem k současnému stavu našich znalostí, za
nějaký čas budeme mít něco více vědomostí a hlavně více
know-how nám všechny ty 'divoké proměnné' umožní předpovídat a kontrolovat. Tento názor je chybný nejen v podrobnostech, ale z podstaty věci. Můžeme dokonce definovat rozsáhlé třídy jevů, kde je
předpověď či kontrola naprosto nemožná ze zcela pochopitelných
důvodů. Asi nejznámějším příkladem je rozbití jakéhokoli
materiálu, na povrchu homogenního, jako je například sklo.
Také Brownův pohyb
(viz
Glosář) částic v kapalinách a plynech
nelze předpovídat.

Když hodím kámen do okna, bude mít prasklina za příslušných podmínek hvězdicovitý tvar. Pokud kámen zasáhne okno tak
rychle jako letící střela, pravděpodobně vyrazí ze skla
okrouhlou kuželovitou zátku. Jestliže bude kámen moc malý a
poletí pomalu, nemusím sklo rozbít vůbec. v tom smyslu je předpověď i kontrola možná. Docela lehce a s jistotou mohu
řídit, jakého ze tří výsledků dosáhnu (hvězda, okrouhlý otvor
nebo nic), vyhnu-li se mezním oblastem. Avšak v rozsahu podmínek, za kterých rozbiji okno do
hvězdicovitého tvaru, je nemožné určit, jaký bude průběh
paprsčitých prasklin.
Kupodivu, čím bude můj laboratorní postup přesnější, tím
nevypočitatelnější bude výsledek. Kdybych použil zcela
homogenní sklo, dokonale ho vyleštil a snažil se řídit svůj
hod co nejpřesněji, tak aby dopadl na sklo téměř v pravém
úhlu, má snaha ještě více znemožní určit výsledek.

Kdybych naopak povrch skla poškrábal nebo použil sklo již prasklé (to bych ovšem podváděl), byl bych schopný do jisté
míry předpovědět, jak bude výsledek hodu vypadat. z nějakého
důvodu (který mi není znám) půjde prasklina paralelně se
škrábnutím asi 1/100 palce do strany, takže škrábnutí bude jen
po jedné straně. Dále za ním už nelze směr praskliny
předpovědět.

Řetěz se tahem přetrhne v nejslabším místě. To lze
předpovědět. Je ovšem těžké určit, který článek řetězu je
nejslabší. Obecné můžeme poznat, ale jednotlivé nám uniká. U
některých řetězů je předem dáno, za jakého napětí a v kterém
místě se přetrhnou. Ale dobrý řetěz je stejnorodý a jakákoliv
předpověď je nemožná. Jelikož nevíme, který článek je
neslabší, nemůžeme ani vědět, jaké síly je potřeba k jeho
přetržení.

Zahříváme-li čistou tekutinu (například čistou destilovanou vodu) v čisté, hladké kádince, kde se na hladině objeví první
bublina ? Za jaké teploty ? a v kterém okamžiku ?
Tyto otázky nelze zodpovědět, pokud není stěna kádinky
mírně poškozená nebo ve vodě není smítko prachu. Není-li žádný
takový prvek, který nutně vyvolá změnu, přítomen, nelze
předpovědět nic. a protože nevíme, kde dojde ke změně,
nemůžeme určit ani, kdy k ní dojde. Tudíž nemůžeme říci, za
jaké teploty se voda začne vařit.
Pokud je pokus proveden pečlivě - to jest s co nejčistší
vodou a co nejhladší kádinkou - dojde k přehřátí. Nakonec se
voda začne vařit. Nakonec se vždy objeví nějaký rozdíl, který
poslouží jako prvek nutný ke změně stavu. Nakonec si přehřátá
kapalina tento rozlišený bod "najde" a bude chvíli bouřlivě
vřít, než teplota klesne k bodu varu, odpovídajícímu
příslušnému atmosférickému tlaku.
Podobné je to i v případě mrznutí kapaliny nebo tvorby
krystalů v přesyceném roztoku. Aby proces začal, musí být
přítomen prvek, vyvolávající změnu - v případě přesyceného
roztoku to může být vskutku mikroskopický krystal.

Na jiném místě knihy se ještě zmíníme o tom, že je veliký rozdíl mezi tvrzeními, které se týkají určitého jednotlivce a tvrzeními o třídě. Věta "Kapalina se vaří" je z jiné úrovně
teorie typů než věta "Tato molekula začne první".
Tato záležitost je v nejrozmanitějším smyslu významná pro
teorii dějin, pro filozofii evoluční teorie a obecně pro
pochopení světa, ve kterém žijeme.

Marxistická filozofie, ve své teorii dějin v návaznosti na Tolstého trvá na tom, že velcí mužové, kteří byli jádrem
nějakého objevu či hluboké sociální proměny, nejsou vlastně
významní pro změny, které vyvolali. Dokazuje například, že v
roce 1859 byl celý západní svět zralý (možná přezrálý) k
vytvoření a přijetí evoluční teorie, která by odrážela a
ospravedlňovala morální základy průmyslové revoluce. v tom
smyslu by se dalo říci, že Charles Darwin byl pro vznik
evoluční teorie nedůležitý. Kdyby na ni nepřišel on, pak by na
něco obdobného přišel někdo jiný v následujících pěti letech.
A skutečně, srovnání Darwinovy teorie s teorií Alfreda Russela
Wallace se zdá dávat tomuto výroku za pravdu.

Marxisté by tvrdili, pokud tomu dobře rozumím, že existuje
nějaký nejslabší článek, že působením příslušných
společenských sil a napětí by někdo tu změnu nastartoval a že
je úplně jedno, kdo.
Ale samozřejmě že to není jedno. Kdyby se místo Darwina
prosadil Wallace, měli bychom dnes docela jinou evoluční
teorii. Celá kybernetika by se mohla objevit na scéně o
nějakých sto let dříve jako výsledek Wallaceova srovnání
parního stroje opatřeného regulátorem s procesem přírodního
výběru. a nebo by k tomu došlo ve Francii na základě myšlenek
Clauda Bernarda, který na konci 19. století objevil to, co
bylo později nazváno homeostáze těla. Bernard konstatoval, že
tzv. milieu interne - vnitřní prostředí - je vyvážené nebo má
samoregulační schopnosti.
Podle mne je nesmysl tvrdit, že nezáleží na tom, který
člověk působí jako prvek, vyvolávající změnu. Právě proto, že
na tom záleží, nelze předvídat budoucí vývoj lidstva.
Marxistický omyl spočívá v záměně logického typu, ve směšování
obecného s jedinečným.
7. Konvergentní řady lze předpovědět

Toto tvrzení je protějškem tvrzení z předchozího oddílu, a
jejich vzájemný vztah závisí na protikladu mezi pojmy divergence
a konvergence. Tento protiklad je zvláštním, i když zcela
zásadním, případem rozdílů mezi jednotlivými stupni Russellovské
hierarchie, o které bude řeč ve 4. kapitole. Zatím budiž řečeno
jen to, že jednotlivé složky takové hierarchie se mají k sobě
navzájem jako člen ke třídě, třída ke třídě tříd, nebo jako
pojmenovaná věc ke jménu.

U divergentních řad je důležité, že se vždy jedná o
jednotliviny, třeba o jednotlivé molekuly. Místo a čas takových
jevů jako je např. prasknutí skla nebo první náznaky varu vody
aj. závisí na nějakém okamžitém uspořádání malého počtu
jednotlivých molekul. Ani u Brownova pohybu částic nemůže být
žádný popis dráhy jednotlivých molekul základem k nějaké další
extrapolaci. z toho, co se stane v určitém okamžiku (i kdybychom
to mohli vědět), nelze v žádném případě vyvozovat, co se bude dít
v okamžiku příštím.

Naopak pohyb planet v sluneční soustavě, průběh chemické
reakce v iontovém roztoku solí nebo srážku kulečníkových koulí,
do které jsou zapojeny milióny molekul - to vše můžeme
předpovědět, protože předmětem našeho zkoumání je v tomto případě
chování obrovských shluků nebo celých tříd jednotlivin. Právě
tato skutečnost alespoň trochu opravňuje vědu k užívání
statistiky, má-li ovšem takový statistik neustále na mysli, že
jeho výsledky se týkají výhradně shluků.

Z toho vyplývá, že takzvané zákony pravděpodobnosti se
pohybují někde mezi popisem chování jednotlivce a velké skupiny.
Jak uvidíme později, tento zvláštní konflikt mezi jednotlivým a
hromadným provázel celý vývoj evoluční teorie počínaje Lamarckem.
Kdyby byl Lamarck prohlásil, že změny životního prostředí se
odrážejí v obecných rysech celých populací, předešel by
nejnovější poznatky genetiky, jako jsou např. Waddingtonovy
pokusy s genetickou adaptací (viz 6. kapitola). Ale Lamarck a všichni jeho pokračovatelé měli, zdá se, jakýsi vrozený sklon ke
směšování logických typů. (Tento problém a z něho vyplývající
omyly ortodoxních zastánců evoluční teorie budou podrobněji
popsány v 6. kapitole.)

Ať je to tak či onak, u velkých stochastických procesů
(viz
Glosář) jako je evoluce nebo myšlení, může nové vzejít jen z náhody. a k tomu je zapotřebí určitý proces výběru, aby se dalo
nějak vysvětlit, že nová myšlenka je schopna přežít. Něco jako
přirozený výběr s celou svou otřepanou tautologií, musí
existovat. Aby se nové ujalo, musí být schopno přežít déle než
ostatní alternativy. To, co trvá déle ve vlnkách náhody, musí
trvat déle než to, co tak dlouho netrvá. To je asi tak v kostce
princip teorie přirozeného výběru.

Marxistické pojetí historie - které by, dejme tomu, mohlo tvrdit, že kdyby Darwin nenapsal "Původ druhů", někdo jiný by
během pěti dalších let napsal něco podobného - se mylně snaží
aplikovat teorii, která nahlíží vývoj společnosti jako
konvergentní, na události, týkající se jednotlivých lidských
bytostí. Opět další záměna logických typů.
8. "Z ničeho není nic"
Tato citace z "Krále Leara" shrnuje do jediné věty celou řadu
středověkých i pozdějších moudrých pouček. Patří k nim :
a) Zákon zachování hmoty a k němu převrácené tvrzení, že žádná nová hmota nemůže vzniknout v laboratoři.
b) Zákon zachování energie a k němu převrácené tvrzení, že žádná nová energie nemůže vzniknout v laboratoři.
c) Zásada, demonstrovaná Pasteurem, že žádná nová živá hmota nemůže vzniknout v laboratoři.
d) Zásada, že žádný nový řád nebo vzor (pattern) nemůže být vytvořen bez informací.
|

O všech těchto a podobných negativních tvrzeních můžeme říci,
že jsou to spíše pravidla očekávání než přírodní zákony. Mají
tak blízko k pravdě, že každá výjimka je neobyčejně závažná.
Nejzajímavější poznatky se skrývají ve vztazích mezi těmito
zásadními negacemi. Dnes už například víme, že mezi zachováním
hmoty a zachováním energie existuje spojovací článek, skrze nějž
je každá z obou negací sama negována, neboť často dochází k přeměně hmoty v energii a podle všeho i energie v hmotu.

V našem kontextu je ovšem nejdůležitější poslední z řady
pouček, totiž zásada, že v oblasti komunikace, organizace,
myšlení, učení a evoluce "z ničeho není nic" bez informací.
Od zákonů zachování hmoty a energie se liší tím, že neobsahuje
žádnou formulaci, která by popírala možnost zničení nebo ztráty
informací, vzoru a negativní entropie. Bohužel - ale i naštěstí -
vzor (pattern) a informace bývají velice snadno pohlceny náhodou.
Zprávy a pokyny důležité pro vytvoření řádu jsou zapsány jen v písku nebo na vodě. Stačí nepatrný pohyb (třeba jen Brownův pohyb
částic) a jsou ty tam. Informace se zapomenou nebo znejasní. Klíč
se ztratí.

Zprávy přestávají být zprávami, pokud je nikdo není schopen
dešifrovat. Bez Rosettské desky bychom se nikdy nedozvěděli, co
znamenají egyptské hieroglyfy. Byly by to pro nás jen elegantní
ornamenty, nakreslené na papyru nebo vytesané do kamene.
Aby měl nějaký pravidelný jev smysl - nebo aby byl dokonce
uznán za vzor - musejí se k němu přidružit ještě doplňkové
pravidelné jevy, řekněme určité schopnosti, a ty jsou tak
pomíjivé jako vzory samy. Jsou také zapsány v písku nebo na vodě.
Vývoj schopnosti reagovat na zprávu je druhou stranou procesu
evoluce. Je to koevoluce (viz Glosář).

Proti hluboké, leč částečné pravdě, že ve světě informací a uspořádání "z ničeho není nic", mluví však paradoxní skutečnost,
že nula, to jest naprostá absence jakéhokoli směrodatného jevu,
může být také zprávou. Larva klíštěte vyleze na strom a usadí se
na jedné z krajních větví. Když ucítí pot, spadne a zachytí se
možná na nějakém savci. Když ale po několik týdnů neucítí žádný
pot, spadne také a vyleze si na jiný strom.

Dopis, který jste nenapsali, omluva, kterou jste nevyslovili,
jídlo, které jste zapomněli dát kočce - to vše mohou být naprosto
dostačující a účinné zprávy, protože nula může mít v určitém
kontextu svůj význam; a kontext si vytváří ten, kdo zprávu
přijímá. Tato moc vytvářet kontext tkví v dovednosti příjemce;
schopnost získat to, co tvoří polovičku jeho koevoluce. Tuto
schopnost musí příjemce získat buď poznáním nebo nějakou
příznivou mutací, to jest úspěšným útokem na náhodu. Musí být v
určitém smyslu připraven učinit náležitý objev v náležitou
chvíli.

Takže opak věty, že "z ničeho není nic" bez informace může
platit u stochastických procesů. Připravenost může sloužit k výběru určitých složek náhody, které se tak stávají novou
informací. Vždy však musí existovat dostatečné množství náhodných
jevů, z nichž lze nové informace vytvořit.
Na základě této okolnosti se celá oblast uspořádání, evoluce,
dospívání a učení dělí do dvou zcela samostatných částí, z nichž
jednu tvoří epigeneze nebo embryologie a druhou evoluce a učení.
Slovo epigeneze si zvolil C.H. Waddington pro předmět svého
zkoumání, jehož původní název zněl embryologie. Nové jméno
zdůrazňuje skutečnost, že každé stadium embryologického vývoje je
aktem vznikání (řecky genesis), jež musí být vystavěno na (řecky
epi) bezprostředně předcházejícím statu quo. Samozřejmě je
příznačné, že Waddington pohrdal oficiální, rigorózní informační
teorií, neboť podle něj "nové" informace vznikají v každém stadiu
epigeneze. a oficiální teorie skutečně existenci nových informací
v tomto případě nepřipouštěla.

Epigeneze by se v ideálním případě měla podobat složité
tautologii
(viz
Glosář) : po vyslovení definic a axiomů se už nic
nového nepřidává. Pythagorova věta je implicitně přítomna (tj.
již zahrnuta) v Eukleidových axiomech, definicích a postulátech.
Zapotřebí je pouze vyjádřit ji explicitně a pro lidské bytosti
znát pořadí jednotlivých kroků. Tento druh informace je nezbytný
až tehdy, je-li Eukleidova tautologie vyjádřena ve slovech či
symbolech, seřazených postupně za sebou na papíře nebo v čase.
Ale v ideální tautologii neexistuje ani čas, ani explicitnost,
ani argumenty. To, co je implicitní, je zkrátka přítomné,
přirozeně nikoli v prostoru.

Kromě epigeneze a tautologie, oblastí reprodukce, existuje
ještě celý svět tvořivosti, umění, učení a evoluce, kde neustále
probíhající procesy změny čerpají z náhody. Podstatou epigeneze
je předvídatelné opakování; podstatou učení a evoluce je průzkum
(explorace) a proměna.
Při předávání kulturních poznatků se lidé vždy snaží
reprodukovat, přenést na budoucí generaci schopnosti a hodnoty rodičů; ale tato snaha musí vždy a nutně selhat, neboť předávání
kultury probíhá prostřednictvím učení, a ne DNA. Dochází zde k
jakémusi míšení obou světů. Při kulturní transmisi je třeba
využít fenomén poznávání k reprodukčním účelům, neboť to, co
rodiče znají, se museli naučit. Kdyby se nějakým zázrakem stalo,
že by děti měli v DNA zakódované schopnosti svých rodičů, byly by
to schopnosti jiné a možná nedovolující přežít.

Zajímavé je, že někde mezi oněmi dvěma světy je ještě kulturní
fenomén výkladu - to jest zamapování sledu zkoumaných jevů do
tautologie. Nakonec budiž řečeno, že svět epigeneze a svět evoluce je
určitým způsobem vyjádřen ve dvojím paradigmatu druhého
termodynamického zákona. Totiž :
a) | že řád, vzor (pattern) a negativní entropie jsou vždy pohlceny náhodným působením pravděpodobnosti, ale |
b) | že pro vytvoření nového řádu působením náhody, je zapořebí velké škály ještě neuskutečněných, alternativních možností (odpovídajících entropii). Evoluce nakonec vede až ke klimaxu - k ekologickému vyčerpání všech možností diferenciace. Učení vede až k přecpání hlavy. Tím, že se přežívající druh vrací zpět k nepoučenému a masově produkovanému vejci, znovu a znovu si vymazává paměť, aby mohl přijímat nové.
|
9. Číslo není totéž co kvantita

Rozdíl mezi číslem a kvantitou má zásadní význam pro jakékoli
teoretizování ve vědě o chování nebo pro nás, chceme-li si
představit, co probíhá mezi organismy a uvnitř organismů jako
součást procesu jejich myšlení.
Čísla jsou výsledkem počítání. Kvantity jsou výsledkem měření.
To znamená, že čísla mohou být přesná, protože mezi jednotlivými
celými čísly není spojitost. Mezi číslem dvě a tři je skok. U
kvantity žádný takový skok není; a protože tam není, nemůže být
žádná kvantita naprosto přesná. Můžete mít přesně tři rajčata,
ale nikdy ne přesně tři litry vody. Kvantita je vždy jen
přibližná.

I když jsme jasně odlišili číslo od kvantity, existuje ještě
jeden pojem, který je třeba oddělit od obou. Pro tento pojem
myslím neexistuje v moderních jazycích žádný výraz, a tak si jen
zapamatujeme, že existuje určitá podskupina vzorů (patterns),
jejíž členové se běžně nazývají "čísla". Všechna čísla nejsou
totiž výsledkem počítání. Menší a tudíž častěji používaná čísla
ve skutečnosti nepočítáme, ale na první pohled je poznáme jako
určitý vzor. Karbanící se nezdržují počítáním množství listů v
zelené osmě; rozeznají je ihned všechny až do "desítky".
Jinými slovy, číslo patří do oblasti vzoru, podoby (gestalt),
digitálního počítání; kvantita náleží do světa počítání
analogického a pravděpodobnostního.

Někteří ptáci dokáží rozeznat čísla až do sedmi. Nevíme ovšem,
zda jde o počítání nebo jen o poznávání určitých vzorů. Rozdíl
mezi těmito dvěma způsoby nejdůkladněji prověřil Otto Koehler při
pokusech s kavkou obecnou. Naučil ptáka následující cvik : Je dáno
určité množství malých hrnků s pokličkou. v hrncích jsou umístěny
kousky masa tak, že v některém hrnku je jen jeden kousek, v jiném
dva nebo tři a v některém žádný. Odděleně od hrnků je připraven
talíř, na kterém je větší počet kousků masa, než je jich celkem
ve všech hrncích. Pták se naučí odklopit pokličku u každého hrnku
a sníst všechny kousky masa, které v něm jsou. Pak jde k talíři a
tam může sníst stejný počet kousků, jaký byl ve všech hrncích
dohromady. Když jich sní víc, je potrestán. Tento úkon je pták
schopen se naučit.

Otázka tedy zní : Počítá kavka kousky masa nebo používá nějakou
jinou metodu, jak rozeznat jejich počet ? Pokus byl nasměrován
tak, aby ptáka přinutil počítat. Jeho činnost je přerušována tím,
že musí z každého šálku sejmout pokličku a také tím, že počet
kousků není ve všech šálcích stejný. Těmito prostředky se Koehler
snažil kavce zabránit, aby si vytvořila nějaký vzor nebo rytmus,
podle kterého by byla schopná určit počet kousků masa. Byla tedy
přinucena je počítat.

Přesto je samozřejmě možné, že si pták vytvoří z odebírání
masa v hrncích jakýsi rytmický tanec, který pak opakuje, když si
bere maso z talíře. Lze to zajisté zpochybnit; pro mne je však tento výsledek přesvědčivým důkazem pro předpoklad, že pták skutečně kousky masa počítá. Je zajímavé uvažovat o biologickém světě z hlediska
následující otázky : Máme různé případy, v nichž je řeč o číslech,
považovat za případy číselného počtu nebo pouhé kvantity ?
Existuje například dosti zřejmý rozdíl mezi větou "Tato růže má
pět korunních plátků, pět kališních lístků a následně i pětičlennou symetrii" a větou "Tato růže má stodvanáct tyčinek,
tahle devadesát sedm a tamta jich má jen šedesát čtyři." Proces,
který určuje počet tyčinek, se určitě liší od procesu, který
upravuje počet plátků či lístků. u plnokvěté růže došlo
pravděpodobně k tomu, že se některé tyčinky přeměnily na korunní
plátky, takže proces, který určuje, kolik plátků je nutno
vytvořit, není normálním procesem vymezení plátků podle
pětičetného vzoru, ale spíše procesem, určujícím množství
(kvantitu) tyčinek. Můžeme říci, že obyčejná růže má "pět"
korunních plátků, ale že má "mnoho" tyčinek, přičemž "mnoho" je
kvantita, která se bude u každé růže lišit.

Nyní se můžeme znovu podívat na biologický svět a ptát se,
jaké je nejvyšší číslo, s nímž proces růstu pracuje jako s
ustáleným vzorem a za nímž už rozeznává jen kvantitu. Pokud vím,
u symetrie rostlin a živočichů, zejména u paprskovité symetrie,
jsou běžná "čísla" dvě, tři, čtyři a pět. Čtenář teď možná začne se zájmem hledat v přírodě příklady
striktně řízených či předem daných čísel. z nějakého důvodu se
větší čísla vyskytují jen u lineárních sérií úseků (segmentů)
jako je například páteř u savců, břišní články u hmyzu a
článkování přední části u žížal. (Přesně je počet článků určen v
přední části až po genitální orgány. Čísla se s druhem liší, ale
mohou dosáhnout maximálně patnácti. Nad patnáct má ocasní část už
jen "mnoho" článků.) k tomu ještě můžeme dodat zajímavou
skutečnost, že když si organismus vybere nějaké číslo pro určitou
skupinu částí, opakuje toto číslo pak i u částí ostatních.
Například lilie má tři kališní lístky a tři korunní plátky, šest
tyčinek a trojpouzdrý semeník.

Zdá se, že to, co jsme považovali za nějakou specialitu nebo
zvláštnost lidských bytostí - konkrétně to, že my, západní lidé,
čísla určujeme počítáním nebo rozeznáváním vzorů a kvantitu
určujeme měřením - je všeobecným principem. Viděli jsme, že onen
zásadní rozdíl mezi číslem a kvantitou existuje nejen u kavky,
ale i třeba u takové růže (u růže v anatomii, u kavky v chování -
a samozřejmě v článkování páteře).
Co to znamená ? Otázka je to velice stará a objevila se jistě
už někde u Pythagora, který se prý s podobnou pravidelností
setkal u poměrů mezi alikvotními tóny.

Návod k tomu, jak klást takové otázky, můžeme najít u případu
geometrického obrazce z 5. oddílu kapitoly. Tam jsme viděli, že
popis se může skládat z nejrůznějších prvků a bylo by naprosto
mylné přisuzovat určitému způsobu uspořádání větší hodnotu než
jinému. Ale u problému biologických čísel a kvantit jde zřejmě
ještě o něco zásadnějšího. Liší se tento případ od případu
geometrického obrazce ? a pokud ano, jak ?
Soudím, že ani jeden z obou případů není tak jednoduchý, jak
se nám zpočátku zdál být problém geometrického obrazce. Vraťme se
k věčným pravdám svatého Augustýna. "Slyšte hromová slova světce
ze 6. století : 7 a 3 je 10; 7 a 3 bylo vždy 10; 7 a 3 nebylo
nikdy nic jiného než 10; 7 a 3 bude vždy 10."
Určitě je to tak : tím, že hovořím o rozdílu mezi číslem a
kvantitou, blížím se vyjádření nějaké věčné pravdy, a Augustýn by
jistě souhlasil.

My ale můžeme světci namítnout : "Jistě, máš pravdu. Ale měl
jsi tohle skutečně na mysli ? Je totiž také pravda, že 3 a 7 je
10, a že 2 a 1 a 7 je 10, a že 1 a 1 a 1 a 1 a 1 a 1 a 1 a 1 a 1
a 1 je 10. Ona věčná pravda, kterou jsi se snažil vyjádřit, je ve
skutečnosti mnohem obecnější a hlubší než způsob, jakým jsi ji
formuloval." Nutno však uznat, že abstraktnější věčnou pravdu by
bylo těžké vyjádřit s přesností, jež by nepřipouštěla námitek. Jinými slovy, možná, že všechny způsoby, jak popsat náš
geometrický obrazec, jsou jen různými slupkami jediné hlubší a
obecnější tautologie (za předpokladu, že eukleidovská geometrie
je považována za tautologický systém).

Podle mého je správné tvrdit nejen to, že různé druhy
formulování popisu geometrického obrazce se nakonec shodují s
tím, co si jejich autoři mysleli, že vidí, ale i to, že existuje
shoda v jediné obecnější a hlubší tautologii, na jejímž základě
jsou jednotlivé popisy uspořádány.
V tom případě je rozdíl mezi číslem a kvantitou netriviální,
což dokazuje anatomie růže s jejími "5" korunními plátky a
"mnoha" tyčinkami, při čemž já jsem použil při svém popisu růže
uvozovky, abych upozornil, že názvy čísel a kvantit jsou jen
slupkami formálních idejí, imanentních v rostoucí růži.
10. Kvantita neurčuje vzor

V podstatě není možné vyjádřit vzor pomocí jedné kvantity.
Všimněme si však, že již poměr mezi dvěma kvantitami je začátkem
vzoru. Jinými slovy, kvantita a vzor náleží k odlišným logickým
typům a při jednom stylu uvažování se k sobě příliš nehodí.
Problém vývoje vzoru za pomoci kvantity bude jasnější v
případě, že vzor je latentně přítomen ještě předtím, než na
systém zapůsobila nějaká kvantita. Známý je příklad řetězu, který
se působením nějakého napětí roztrhne v nejslabším místě. Díky
změně kvantity, tj. napětí, se projeví latentně přítomný rozdíl.
Stejné je to i u fotografie - vyvoláním fotografického negativu
se projeví latentní rozdíly, které byly do fotografické emulze zaneseny diferenční expozicí diferenční expozicí (tj. vystavení
rozdílným osvětlením).

Představte si ostrov a na něm dva kopce. Kvantitativní změna,
tj. zvýšení hladiny moře, může z tohoto ostrova udělat dva. Dojde
k tomu v místě, kde hladina vody vystoupí nad sedlo mezi kopci.
Kvalitativní vzor byl opět latentně přítomen ještě před
působením kvantity; ke změně vzoru došlo náhle, jakoby skokem.
Populární písemnictví má sklon vysvětlovat vznik vzoru pomocí
kvantit jako je napětí, energie a kdoví co ještě. Jsem
přesvědčen, že tento přístup je nevhodný nebo dokonce chybný. Z hlediska jakéhokoli činitele, který způsobuje kvantitativní
změny, bude každá změna vzoru nepředvídatelná - tedy divergentní.
11. V biologii není monotónních "hodnot"

Monotónní hodnota je taková hodnota, která se buď jen zvyšuje
nebo jen snižuje. Její křivka je plynulá, tj. nejsou v ní žádné
výkyvy seshora dolů a naopak. Látky, věci, vzory nebo zkušenosti,
které jsou pro organismus nějak žádoucí, tj. "dobré" - složení
potravy, životní podmínky, teplota, zábava, sex atd. - nemají
nikdy takovou povahu, že by více něčeho muselo být nutně lepší
než méně. Spíš je pro ně stanoveno množství s optimální hodnotou.
Nad tuto hodnotu začíná být látka jedovatá, pod touto hodnotou je
jí nedostatek.

Toto pravidlo neplatí pro peníze. Ty jsou vždy ceněny vysoko.
Víc peněz je automaticky lepší než míň peněz. Např. 1001 dolarů
bude lepší než 1000 dolarů. s biologickými hodnotami je to
jinak. Více vápníku nemusí být vždy prospěšnější než méně
vápníku. Existuje určité optimální množství, které organismus
potřebuje k životu. Je-li vápníku víc, začíná být jedovatý. A
stejně je to s kyslíkem, který dýcháme, se složením potravy a
snad i se složením vztahů : dostatek je lepší než nadbytek. I
takové psychoterapie může být někdy přespříliš. Vztah zcela bez
konfliktů je nudný, příliš časté střety působí jako jed. Žádoucí
je takový vztah, v němž je určitý optimální podíl konfliktů. Ba
dokonce budeme-li uvažovat o penězích ne jako takových, ale z hlediska jejich působení na toho, kdo je vlastní, možná, že
zjistíme, že i ty peníze jsou jedovaté, když překročí určitou
hodnotu. v každém případě je 'peněžní filosofie', tj. soubor
předpokladů, podle nichž je více peněz vždy lepší než méně,
naprosto 'antibiologická'. Přesto se zdá, že se jí lze naučit.
12. Malé je mnohdy krásné

Otázku zachování života objasňuje ze všech proměnných snad
nejlépe velikost. Slon má problémy s tím, že je moc velký, rejsek
zase, že je moc malý. Ale pro každého z nich existuje nějaká
optimální velikost. Slonovi by nebylo líp, kdyby byl o hodně
menší, a rejskovi by se neulevilo, kdyby vyrostl. Můžeme říci, že
u každého se vyvinula jakási 'velikostní' závislost.
Existují čistě fyzikální problémy velikosti, které zasahují
sluneční soustavu, most nebo náramkové hodinky. Kromě toho jsou
tu ale ještě problémy vztahující se výlučně ke shlukům živé
hmoty, ať už jde o jednotlivá stvoření nebo celá města.

Podívejme se nejprve do světa fyziky. Problém mechanické
nerovnováhy vznikne například, když se přitažlivé síly neřídí
stejnými kvantitativními zákonitostmi jako koheze. Větší hrouda
hlíny se lépe rozbije o zem než menší. Ledovec neustále roste,
přitom zčásti taje a zčásti puká, a proto se začne měnit v
laviny, tj. v menší části, které se oddělují od většího celku. A
naopak, i malé může být ve fyzikálním světě nestabilní, protože
vztah mezi povrchem a váhou není přímo úměrný. Chceme-li nějakou
látku rozpustit, nejdřív ji rozbijeme, protože menší kousky mají
větší poměr povrchu k objemu, a tudíž do nich rozpouštědlo
pronikne lépe. Ty největší kusy se vždy rozpustí jako poslední. A
tak dále.
Nyní přeneseme tyto myšlenky do složitějšího světa živých
bytostí a použijeme k tomu následující historky :
Příběh polyploidního koně
V porotě na udílení Nobelovy ceny prý ještě dnes nastane
trapné ticho, když se někdo zmíní o případu polyploidních koní.
Nedá se nic dělat, doktor P. U. Posif, velký genetik - utopista,
který si trochu pohrál s DNA běžného tažného koně (Equus
caballus), toto ocenění za svou práci skutečně získal. Tehdy,
koncem 80. let, se říkalo, že velmi přispěl k rozvoji tehdy nové
vědy, nazvané 'transportologie'. Ať je to jak chce, dr. Posif
dostal cenu za stvoření - jiné slovo se pro tento výtvor
aplikované vědy s takřka božskými ambicemi použít nedá - říkám
tedy za stvoření koně, přesně dvojnásob většího než je normální
hřebec clydesdaleské rasy. Byl dvakrát tak dlouhý, dvakrát tak
vysoký a dvakrát tak široký. Byl to polyploid s čtyřnásobným
počtem chromozómů.
P.U. Posif nepřestával tvrdit, že byly doby (když byl kůň
ještě hříbě), kdy toto báječné stvoření dokázalo stát na všech
čtyřech. To musel být úžasný pohled ! Ovšem v době, kdy byl kůň
představen veřejnosti a obléhán všemi tehdy existujícími médii,
nestál už vůbec. Byl prostě moc těžký. Vážil samozřejmě osmkrát
víc než normální tažný kůň.
Dr. Posif trval na tom, aby před veřejností a médii byl kůň bez zvláštních nohavic, které byly nezbytně nutné k udržení jeho
normální teploty. To měl potom člověk strach, že se kůň začne
uvnitř vařit. To ubohé zvíře mělo kůži a vrstvu podkožního tuku
dvakrát tlustší a povrch větší jen čtyřikrát, takže se nestačilo
ochlazovat.
Každé ráno ho pomocí jakéhosi jeřábu zvedli na všechny čtyři a
na lanech ho zavěsili do bedny na kolečkách tak, aby mu na nohou
spočívala jen polovina celkové hmotnosti.
Dr. Posif prohlašoval, že zvíře je nadmíru inteligentní.
Pravda, mělo osmkrát větší mozek (co se týče váhy) než obyčejný
kůň, ale nikdy jsem si nevšiml, že by se zabývalo složitějšími
problémy, než jakými se zabývají ostatní koně. Měl celý den co na
práci - neustále supěl, jednak proto, aby se ochladil, a jednak,
aby zajistil dostatečné množství kyslíku pro své obrovské,
osminásobné tělo. Průdušnici měl v průřezu větší jen čtyřikrát.
A pak tu bylo jídlo. Musel nějak každý den sníst osmkrát víc
potravy a propasovat ji jen čtyřikrát větším jícnem. Cévy měl
také relativně úzké, čímž byl ztížen krevní oběh a zvyšoval se
tlak na srdce. Chudák kůň.

Tento příběh nám ukazuje, co se nutně stane, když vzájemně
reagují dvě nebo více proměnných, jejichž křivky se rozcházejí.
Co vzniká interakcí změny a tolerance. Např. neustálý růst počtu
obyvatel nebo automobilů nemá zdánlivě žádný vliv na dopravní
systém až do chvíle, kdy je najednou práh tolerance překročen a
doprava se zablokuje. Změna jedné proměnné odhalí kritickou
hodnotu druhé.

Ze všech podobných případů je dnes nejznámější chování štěpné
látky v atomové bombě. Uran se běžně vyskytuje v přírodě a
neustále se štěpí, ale nikdy nedojde k výbuchu, protože nikdy
nevznikne řetězová reakce. Když se rozbije atom uranu, vysílá do
prostoru neutrony, které mohou způsobit štěpení, pokud narazí do
jiného atomu uranu, ale hodně neutronů se cestou prostě ztratí.
Pokud nemá vzorek uranu kritickou velikost, v průměru méně než
jeden neutron z každého štěpení narazí do jiného atomu, a řetězec
tak postupně zanikne. Je-li vzorek větší, víc neutronů narazí do
uranových atomů a způsobí štěpení. Pochod dosáhne exponenciálního
růstu a dojde k výbuchu.

V případě našeho koně došlo k nesouladu (diskrepanci) mezi
délkou, povrchem a objemem (a tedy i hmotností), byly vzájemně v
rozporu, neboť jejich hodnoty rostly se vzájemně nelineární
úměrností : povrch se mění se čtvercem délky, objem s třetí
mocninou délky a povrch s 2/3 mocninou objemu.
Kůň, (a vůbec žádná živá bytost), to nemá lehké, protože musí
udržovat v chodu bezpočet vnitřních funkcí, aby se udržel naživu.
Existuje vnitřní logistika sítě vzájemností mezi krví, potravou,
kyslíkem a výměšky, a podobně mezi informacemi, přenášenými
neurony nebo hormony.

Sviňucha obecná, asi metr dlouhá, s vrstvou podkožního tuku
širokou asi 2,5 cm a povrchem asi 1,8 m
2, hospodaří s teplem způsobem, který je výhodný pro pohyb v Arktických mořích. Tepelný
systém velryby, která je asi desetkrát delší než sviňucha (tj. má
tisíckrát větší objem a stokrát větší povrch), s vrstvou tuku asi
30 cm, je naprostou záhadou. u kytovců pravděpodobně existuje
nějaká vyšší logistika oběhu krve skrz hřbetní a ocasní ploutve,
pomocí níž se zbavují přebytečného tepla.
Růst je dalším faktorem, který komplikuje již tak složitou
otázku velikosti u živých bytostí. Mění se během růstu poměr mezi
jednotlivými částmi organismu ? Problém omezení růstu řeší různé
druhy rostlin a živočichů různě.

Nejjednodušší je asi případ palem, které nepřizpůsobují šířku kmene své výšce. Takový dub, s růstovou tkání (kambiem) ve dřevě
i v kůře, roste celý život do výšky i do šířky. Ale kokosová
palma má růstovou tkáň jen na vrcholku kmene (je to tzv. salát
milionářů, protože když se odkrojí, rostlina zahyne), a tak je
prostě stále vyšší a vyšší, a kmen se nepatrně rozšiřuje jen u
kořene. Pro tento organismus je výškové omezení normální součástí
adaptace. Rostlina obvykle hyne v důsledku prosté
mechanické nestability způsobené nadměrnou výškou, která není
vyvážena tloušťkou kmene.

Mnohé rostliny obcházejí problémy spojené s omezením růstu
tím, že délku života spojí s kalendářem nebo s vlastním
reprodukčním cyklem. Jednoleté rostliny plodí nové generace každý
rok, a naopak takové rostliny jako je juka, mohou žít mnoho let,
ale stejně jako losos umírají při rozmnožování. Kromě kvetoucího
vrcholku, který je bohatě rozvětvený, juka žádné větve nevytváří.
Rozvětvené květenství je poslední částí kmene, a když splní svou
funkci, rostlina umírá. Její smrt odpovídá způsobu jejího života.
U některých vyšších živočichů je růst přísně regulován. V
určité velikosti, věku nebo stadiu vývoje živočich prostě
přestane růst (tj. jeho růst je zastaven na základě chemických
nebo jiných informací, vycházejících z vnitřního uspořádání
organismu). Regulované buňky přestanou růst a dělit se.

Přestane-li regulace fungovat (na základě selhání schopnosti
vysílat nebo přijímat informace), výsledkem je rakovina. Kde
takové zprávy vznikají ? Co je pohání a v jakém chemickém kódu
jsou uloženy ? Čím je řízena téměř dokonalá vnější bilaterální
symetrie u savců ? Víme toho až podivuhodně málo o systému zpráv,
který řídí růst. Musí to být systém dost složitě propojený, o kterém nemáme zatím téměř tušení.
13. Logika nevyjadřuje přesně vztah příčiny a následku

Jsme zvyklí užívat stejné výrazy pro sled logických tvrzení,
jako pro sled příčin a následků. Říkáme : "Jestliže platí
Eukleidovy definice a postuláty, pak dva trojúhelníky, kde součet
tří stran jednoho trojúhelníku se rovná součtu tří stran druhého
trojúhelníku, jsou si rovny." Anebo : "Jestliže teplota klesne pod 0°C, pak se voda začne měnit v led."
Ale logické jestliže...pak v sylogismu se velice liší od
jestliže...pak u příčiny a následku.

V počítači, který pracuje na základě příčiny a následku tak,
že jeden tranzistor spouští druhý, se příčinného řetězce používá
k simulování logiky. Před třiceti lety jsme se ptávali : Může
počítač napodobit všechny logické postupy ? Odpověď zněla ano, ale
otázka byla špatně položena. Měli jsme se spíše ptát : Může logika
napodobit všechny vztahy příčiny a následku ? a odpověď by zněla
ne.

Pokud řetězce příčiny a následku začnou probíhat v kruhu (nebo
ještě složitěji), při popisu nebo zaznamenání řetězce do bezčasé
logiky vzniknou protimluvy; paradoxy, které čistá logika nemůže
připustit. Za příklad těchto zřejmých paradoxů nám poslouží
obyčejný elektrický obvod u zvonku, za příklad jediný, zatímco u
biologické homeostáze jsou jich milióny. Obvod (viz obr. 3) je
sestrojen tak, že v okamžiku, kdy se kotva spojí s elektrodou v
bodě A, začne obvodem procházet elektrický proud. Proud však
aktivuje elektromagnet, který kotvu oddálí a přeruší tím kontakt
v bodě A. Proud je přerušen, elektromagnet přestane být
aktivován, kotva se vrátí, obnoví kontakt v bodě a a cyklus se
opakuje.
Vyjádříme-li jej v řetězci příčin a následků, dostaneme :
Jestliže se vytvoří kontakt v bodě A, pak je magnet aktivován.
Jestliže je magnet aktivován, pak je kontakt v bodě A přerušen.
Jestliže je kontakt v bodě a přerušen, pak magnet není aktivován.
Jestliže magnet není aktivován, vytvoří se kontakt.
Taková posloupnost naprosto vyhovuje, pokud jsme si jasně vědomi, že vztah jestliže...pak je příčinný. Kdyby ale někdo z
žertu přenesl všechna ta jestliže a pak do říše logiky, způsobil by tam pořádný zmatek :
Jestliže se vytvoří kontakt, pak je kontakt přerušen.
Jestliže P, pak non P.
V příčinném spojení jestliže...pak je přítomen čas, ale stejné
spojení v logice je bezčasé. z toho vyplývá, že logika není
přesným vyjádřením příčiny a následku.
14. Příčinnost nefunguje zpětně

Logické věty lze často převrátit, ale následek nikdy
nepředchází příčinu. v tom je kámen úrazu pro psychologické i biologické vědy již od dob Platóna a Aristotela. Staří Řekové
rádi věřili tomu, co bylo později pojmenováno jako konečné
příčiny. Věřili, že vzor (pattern), vytvořený na konci nějakého
sledu událostí, lze v jistém smyslu považovat za příčinu dění,
které následuje. z toho pak vzniklo celé učení, zvané teleologie
(telos = cíl nebo účel).

Problém, s nímž se potýkali biologové, se týkal adaptace.
Zjistilo se např., že krab má klepeta, aby do nich mohl uchopovat
předměty. Potíže nastaly, když se začalo argumentovat zpětně od
účelu klepet k příčině jejich vzniku. Dlouhou dobu se v biologii
považovalo za kacířské věřit, že klepeta vznikají, protože jsou
užitečná. Tato myšlenka byla teleologickým omylem, neboť
převracela časovou posloupnost příčiny a následku.
Lineální myšlení vždy povede bu¦ k teleologickému omylu (že
proces je určen cílem) nebo k mýtu o nějakém nadpřirozeném, vše
řídícím činiteli.

Ve skutečnosti jestliže se soustava příčin a následků octne v kruhu (viz dále ve 4. kapitole), může být jakákoli změna v jedné
části cyklu považována za příčinu změny jakékoli proměnné v následujícím čase kdekoli uvnitř cyklu. Takže zvýšení teploty v místnosti lze považovat za příčinu změny v termostatu, a naopak,
činnost termostatu v jistém smyslu reguluje teplotu v místnosti.
15. Jazyk obvykle zdůrazňuje jen jednu část každé interakce

Obyčejně mluvíme tak, jako by nějaká "věc" "měla" určité
vlastnosti. Říkáme, že kámen je "tvrdý", "malý", "těžký",
"žlutý", "hustý", "křehký", "horký", "pohyblivý", "nehybný",
"viditelný", "jedlý", "nejedlý", atd.
Tak je náš jazyk utvářen. "Kámen je tvrdý." Takový způsob řeči
se hodí na tržiště : "To je nová značka." "Brambory jsou shnilé."
"Vejce jsou čerstvá." "Popelnice je rozbitá." "Diamant je
porušený." a tak dále.

Nehodí se ale dost dobře pro vědu či epistemologii. Abychom
správně mysleli, je dobré předpokládat, že všechny vlastnosti,
znaky, přívlastky atd. se vztahují nejméně ke dvěma řadám
interakcí v čase.
"Kámen je tvrdý" znamená, a) že je těžké ho nějakým způsobem
prorazit nebo provrtat, b) že následkem určitých nepřetržitých
interakcí mezi molekulárními částicemi drží tyto částice pevně
pohromadě.
"Kámen je nehybný" popisuje pozici kamene vzhledem k postavení
mluvčího nebo dalších pohybujících se předmětů. Vyjadřuje také
určité stavy nebo vlastnosti kamene : jeho inercii, nepřítomnost
vnitřního porušení, povrchového tření apod.

Jazyk pomocí svého subjekt-predikátového systému neustále
opakuje, že "věci" "mají" vlastnosti a znaky. Přesnější by bylo
zdůrazňovat, že "věci" vznikají a jsou nahlíženy odděleně od
jiných "věcí", a že se stávají "skutečnými" na základě vnitřních
vztahů a svého chování ve vztahu k jiným věcem a k mluvčímu.
Je třeba, abychom si pevně vštípili obecný princip, že čímkoli
jsou "věci" ve svém pleromatickém světě, do světa dorozumívání a
významu mohou vstoupit svými jmény, vlastnostmi a přívlastky (tj.
skrze informace o svých vnitřních i vnějších vztazích a vzájemném
působení).
16. "Stabilita" a "změna" popisují části našeho popisu

V dalších částech knihy bude slovo stabilní, a tím i slovo
změna, hrát velmi důležitou úlohu. Bylo by proto rozumné
prozkoumat podrobně oba výrazy již v této, úvodní části a
zjistit, jaké záludnosti v sobě skrývají.
Adjektivum stabilní se většinou používá při popisu věcí.
Stabilní může být chemická sloučenina, dům, ekosystém nebo vláda.
Půjdeme-li ještě dál, narazíme na definici, že stabilní předmět
je takový předmět, který se nemění působením či tlakem nějaké
zvláštní vnější nebo vnitřní okolnosti, případně že odolává
náporům času.

Začneme-li pátrat, co se skrývá za tímto významem slova,
nalezneme celou řadu mechanismů. Nejjednodušším z nich jsou fyzikální tvrdost a viskozita, vlastnosti, které popisují
působení mezi stabilním předmětem a nějakým jiným předmětem. Na
vyšších, složitějších úrovních je to pak obrovské množství
vzájemně propojených procesů, kterým se říká život, a ty udržují
náš předmět v proměnlivém stavu, v němž ale přece jen existují
nějaké nezbytné konstanty, jako je tělesná teplota, krevní oběh,
hladina cukru v krvi nebo dokonce život sám.
Akrobat na vysokém laně si udržuje stabilitu neustálou korekcí
své nerovnováhy.

Tyto složitější případy naznačují, že když mluvíme o stabilitě
v souvislosti s živými bytostmi nebo samoopravnými cykly, měli
bychom se řídit příkladem těch jsoucen, o nichž hovoříme. Pro
akrobata na laně je důležitá jeho tzv. "rovnováha"; pro savce
bude stejně důležitá "teplota". Změny těchto proměnných jsou v
každém okamžiku přenášeny do komunikačního systému v těle.
Abychom se tedy řídili příkladem dané entity, měli bychom vždy
definovat stabilitu pomocí nějakého stále platného popisného
tvrzení. Věta "Akrobat je na vysokém laně" nepřestává být
pravdivá ani při působení slabých závanů větru nebo vibrací
provazu. Tato "stabilita" je výsledkem neustálých změn v popisu
akrobatovy pozice a pozice jeho tyče.

Z toho vyplývá, že kdykoli hovoříme o živých entitách,
výpovědi týkající se "stability" by měly vždy odkazovat k
nějakému popisnému tvrzení, aby logický typ slova "stabilní" byl
zřejmý. Později, zejména ve 4. kapitole, uvidíme, že každé
popisné tvrzení má být charakterizováno podle logického typu
podmětu, přísudku a kontextu.
Také všechny výpovědi o změně vyžadují podobné upřesnění.
Takové hlubokomyslné pravdy jako je francouzské "Plus a change, plus c'est la m#me chose" (Čím víc se to mění, tím je to
stejnější) vděčí za svou mudrlantskou všeplatnost jen a jen
smíchání logických typů. Co "se mění" a co "je stejné", to jsou
popisná tvrzení, ale každé jiného řádu.

Nyní je potřeba říci ještě něco k seznamu předpokladů,
probraných v této kapitole. Za prvé, tento seznam není v žádném
smyslu úplný a autor knihy nepředpokládá, že by něco takového
jako úplný seznam všech pravd či obecných tvrzení mohlo být vůbec
sestaveno. Vyplývá snad z charakteru světa, v němž žijeme, že by
takový seznam měl být konečný ?
Při přípravě této kapitoly jsem asi 12 dalších předpokladů
vyřadil a množství jiných jsem přesunul do kapitoly 3., 4. a 5.
I přes tuto neúplnost si však čtenář může se seznamem vyzkoušet
několik cvičení.

První věcí, kterou udělá vědec s takovým seznamem, je, že
začne třídit a řadit za sebe jednotlivé části. To jsem částečně
udělal sám a rozdělil jsem seznam do čtyř částí, jejichž
podskupiny se k sobě pojí různým způsobem. Bylo by nesnadné
vypočítat všechny způsoby, jakými mohou být tyto pravdy či
předpoklady spolu spojeny. Já jsem zvolil následující seskupení :
V první skupině jsou oddíly 1 až 5, neboť popisují různé
aspekty nutně přítomného fenoménu kódování. Zde například lze
dosti lehce rozpoznat, že věta "věda nikdy nic nedokazuje" je
synonymem k rozdílu mezi mapou a mapovaným územím; obě vyplývají
z Amesových pokusů a z obecného tvrzení přírodovědy, že
"neexistuje žádná objektivní zkušenost".

Je zajímavé, že z abstraktního a filosofického hlediska se
tato skupina obecných tvrzení musí velice úzce pojit s něčím jako
je Occamova břitva nebo zákon o "ekonomii myšlení" ('zákon
úspornosti'). Bez tak rozhodujícího kritéria by neexistoval žádný
rozhodující způsob, jak si vybrat mezi jednotlivými hypotézami.
Jakožto nezbytné bylo stanoveno kritérium jednoduchosti proti
složitosti. Ovšem vedle těchto obecných tvrzení je tu ještě
jejich spojitost s neurofyziologií, Amesovými pokusy a podobně.
Člověka hned napadne, zda látka, týkající se vnímání, nesouvisí s
nějakou filosofičtější látkou, protože v procesu vnímání je
přítomno něco jako Occamova břitva či kritérium úspornosti
myšlení. Debata o částech a celcích v 5. oddíle je vyjádřením
běžné formy transformace, ke které dochází při procesech,
nazvaných popis.

Druhou skupinu tvoří oddíly 6, 7 a 8, které se zabývají
otázkami náhody a řádu. Čtenář si může všimnout, že tvrzení, že
nové může vzejít jen z náhody, je skoro úplně v protikladu k
nevyhnutelnosti entropie. Celý problém entropie, negentropie
(viz
Glosář) a rozporů mezi řadou obecných tvrzení, spojených s těmito
slovy a tvrzení týkajících se energie, bude předmětem diskuse v
6. kapitole, kde se hovoří o ekonomické stránce přizpůsobivosti.
Zde si jen povšimněme zajímavé formální analogie mezi zřejmým
rozporem v této skupině a rozlišením, které v 9. oddíle, tj. ve
třetí skupině, jasně odděluje číslo od kvantity. Způsob myšlení,
který se zabývá kvantitou, se v mnoha ohledech podobá myšlení,
točícímu se kolem pojmu energie; kdežto pojem čísla má mnohem
blíže k pojmům vzoru (pattern) a negentropie.
Základní tajemství evoluce spočívá samozřejmě v rozporu mezi
tezemi druhého termodynamického zákona a zjištěním, že nové může
vzejít jen z náhody. Právě tento rozpor vyřešil zčásti Darwin
svou teorií přirozeného výběru.

Další dvě skupiny představují oddíly 9-12 a 13-16. Nechám na
čtenáři, aby si sám formuloval, jak jsou tyto skupiny vnitřně
propojeny, a aby si případně sestavil jiné skupiny podle svého
vlastního způsobu myšlení.
Ve 3. kapitole budu pokračovat v náčrtu pozadí své teze pomocí
řady dalších obecných tvrzení či předpokladů. Tentokrát se však
již přiblížím k ústředním problémům myšlení a evoluce, neboť se
pokusím odpovědět na otázku : Jakými způsoby mohou dvě nebo více
informací či příkazů působit společně nebo proti sobě ? Tato
otázka a její nesčetná řešení jsou podle mého zásadním bodem
každé teorie myšlení či evoluce.